Pige / kvinde45 år
Jeg har lagt mærke til at min 14 årige søns pupiller er meget store når han kommer hjem om aftenen efter har have været ude at cykle med sine kammerater.
Det er som regl mørkt inden han kommer hjem fra en cykeltur, og hans pupiller meget store…. og de tager lang tid om at trække sig sammen. Selv efter at have stået i stærkt lys på badeværelset er de stadig store.
Han lugter ikke af alkohol, så tænker ikke at det kan være årsagen, men kan nikotin produkter gøre at pupillerne forbliver store selv efter man er kommet ind i lyset, eller skal jeg have ham til øjenlægen for at få undersøgt hans øjne?
På forhånd tak
Mvh "den bekymrede mor"

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære bekymrede mor
Det kan være svært at svare på, hvad årsagen er til store pupiller, da det kan skyldes forskellige ting, herunder også sygdomme og nedsat syn. Så hvis du er bekymret i den retning skal I naturligvis søge læge.
Generelt er stoffer som kokain, amfetamin og MDMA og den slags centrealstimulerende stoffer, kendt for at give store pupiller. Om nikotin kan give kroppen næsten samme reaktion er måske sansynligt, da nikotin er stimulerende og øger produktionen af dopamin. Jeg fandt denne artikel som måske kan svare på dit spørgsmål:  https://jyllands-posten.dk/direkte/ECE13468409/saadan-paavirker-nikotin-din-krop/
Jeg vil dog anbefale dig også at gå dialogens vej. Skab et rum med din søn, hvor du oprigtig nysgerrigt kan spørge til det de unge ellers laver når de er ud og cykle. Tag udgangspunkt i det du med sikkerhed ser der er anderledes og som derfor bekymrer dig. F.eks. er det nye venner, er det kun når sønnen har været ude m vennerne at pupillerne er store, ser du andre steder hvor du undre dig over forandringerne. Du skal forberede dig på at høre lidt af hvert og forsøge justere din reaktion, så det er tygt at fortælle selv ubehagelige ting.
Når det er sagt så er din søn 14 år og teenager. I den alder er de riskovillige og vil prøve forskellige ting af, ligesom vennerne imellem, måske udfordrer hinanden til at gå på kanten af det tilladte. Teenager øver sig i at blive voksne, så i en dialog vil de elske at blive set på som næsten voksne.
Med venlig hilsen Lone