Pige / kvinde23 år
Hvad er det der gør at nogle mennesker kan trippe på weed, altså få uvirkelighedsfølelse og nærmest hallucinere eller blive paranoid af meget lidt weed, mens andre “bare slapper mere af”? Jeg snakker ikke om folk der er mere tolerante eller større kropsligt.

Svar fra rusmiddelekspert Søren Holm
Tak for dit spørgsmål.
Vi er forskellige, og når vi justerer på hjernens kemi, sker der ikke det samme i alle hjerner.
THC påvirker først og fremmest cannabinoid-systemet, men dette system spiller sammen med flere forskellige signalstoffer, blandt andet dopamin, som har betydning for belønning og betydningstilskrivning, GABA, som er med til at regulere hjernens balance mellem dæmpning og aktivering, serotonin, som hænger sammen med sansning og bevidsthedstilstand, noradrenalin, som har betydning for alarmberedskab, og kroppens egne endorfiner, som blandt andet er forbundet med velbehag og afslapning.
Den komplekse påvirkning af hjernen gennem både dopamin, GABA, serotonin, noradrenalin og endorfiner er en af grundene til, at cannabis kan opleves meget forskelligt sammenlignet med opioider eller kokain, der primært virker gennem ét signalstof.
Håber, at du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner
Søren