Pige / kvinde35 år
Min mand er stoppet (for 2 måneder siden) med at ryge hash efter mange års misbrug. Han er stadig depressiv og er ikke til at trække op af sofaen. Han føler sig ensom og trist. Er det normalt at det kan vare meget længe inden det vender ift. humør og handlekraft?
Han har det bedst når han er i gang med noget – men han er meget svær at trække igang.
Håber på svar,
Hilsen, den lidt fortvivlede kone.

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Hej den lidt fortvivlede kone.
Hvor er det godt og flot, at din mand er stoppet med, at ryge hash og hvor er det godt, at du støtter ham.
Der er mange reaktioner på, at stoppe med et hashmisbrug. Det tager typisk ca. 3 måneder, at komme tilbage til sit ”normale jeg”. Samtidigt er der mange, når de stopper deres misbrug, der går igennem en periode, hvor de kan føle sig ensomme, udenfor og skal til, at finde nye ting i hverdagen der kan skabe glæde eller afslapning.
Dog vil jeg anbefale med den beskrivelse du giver af din mand forslå, at han bliver tilset af egen læge for, at få en professionel vurdering på om han har en depression og evt. graden af den. Lægen vil også kunne være med til, at støtte om evt. behandling af depressionen.
Jeg ønsker jer begge alt det bedste og husk på, at det at det tager tid for jer begge, at komme på den anden side og finde sig selv og hinanden igen.
Løkke