Pige / kvinde25 år
Hej
Jeg har været sammen med min (nu) ekskæreste i lidt over 2 år. Inden vi lærte hinanden at kende har han haft en overforbrug af hash, samt hvis han har været til fester og drukket alkohol har han svært ved at styre sit indtag hvilket til tider har medvirket til han har taget coke.
Det første års tid af vores forhold, røg han hash 1 gang om ugen sammen med nogle venner, han tog til fester og drak sig fuld og tog coke 2 gange i løbet af det år.
Det næste år steg hans forbrug til et misbrug, fordi. han begyndte at ryge hash hver dag, også når han var alene. Hans misbrug blev større i takt med at han begyndte at tage mere kontakt og besøge hans alkoholiserede far. Han overbeviste mig om at han havde fuldstændig styr på det hele, og at det hjalp ham med at kunne falde i søvn, koncentrere sig om lektier osv. Jeg har aldrig haft mistanke om et misbrug, da denne verden ligger langt fra min og jeg derfor ikke har været opmærksom på tegnene.
Vi har igennem det seneste år snakket meget om vores fremtid, og børn og familie osv. Han har skiftet meget mening løbende, men har tit sagt at han ikke skal have børn. Derudover bliver han mere og mere negativ og nævner opp til flere gange at han ikke kan se meningen med livet.
Det ligger så op til at vi er til en fest sammen i weekenden, hvor at jeg bliver nødt til at tage tidligere hjem fordi jeg gerne vil være frisk til kommende eksamener. Han spørger om han skal tage med hjem og det vil jeg egentlig gerne have at han gør, for han var vildt fuld. Vi snakker frem og tilbage længe om han skal tage med videre sammen med vores venner, eller tage med mig hjem. Vores diskussion ender så i at vi snakker om vores forhold, og om vores fremtid.
Vi kommer her frem til at vi er for forskellige. Hans livssyn er så negativt og jeg er en evig optimist.Vi aftaler at vi sover på den, inden vi aftaler om vi skal gå fra hinanden eller ej.
Dagen efter gåt vi fra hinanden, da vi begge godt kan se at vi er for forskellige. Vi er ikke uvenner eller sure og snakker godt sammen.
Dagen efter snakker vi sammen og har begge to indset at han har en depression. Dagen efter det, indrømmer han også selv at han har et misbrug. Han siger at han vil stoppe med at ryge hash og drikke alkohol (og coke). Det bliver jeg selvfølgelig glad for at høre. NU er der gået et par dage, og det går stadig rigtig godt og han udvikler sig hver dag. Han har eks. taget kontakt til sin psykolog og fået en aftale i hus, han har indrømmet overfor sin mor og søstre at han har et misbrug.
Vores relation er sådan nu at vi ikke er kærester og bor ikke sammen længere. Vi skriver og snakker sammen i telefon sammen hver dag. Vi har aftalt vi er eksklusive venner (så vi er ikke sammen med andre).
Da vi begge to ønsker at finde sammen igen, har vi prøvet at finde nogle strategier som kan hjælpe os begge to.
Derfor har vi snakket om at vi skal lave nogle faste aftaler/milepæle hvor vi skal fejre at han har været clean i eks. 1 uge/måned.
Han arbejder med rigtig mange ting lige nu, depression, misbrug og forholdet til sin far. Så derfor er mit spørgsmål hvordan jeg bedst kan være der og støtte ham, men også samtidig passe på mig selv?

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål og hvor må jeg bare sige, at jeg er imponeret over jeres snak og måde, at tackle det på. Det lyder til, at I har en stor respekt for hinanden og en gensidig kærlighed.
Det lyder som den rigtige beslutning, at I flyttede fra hinanden og man må sige, at han har handlet på tingene både med psykolog og få snakket med sin familie om tingene. Så ”hemmeligheden” er ude, og dermed har den ikke længere så meget ”magt” og der bliver plads til de andre ting han skal have arbejdet med.
Men til dit spørgsmål om hvordan du passer på dig selv og støtter ham i hans proces.
Mit råd til dig vil være, at det er en snak I skal have sammen. Hvad har han brug for af dig? Er det, at du skal lytte eller spørge ind til ham, rumme hans ked af det hed, eller vrede.
Må du stille spørgsmål, undre dig, eller vil han bare gerne, at du skal lytte.
Det kan godt være, at han ikke lige har svaret første gang i snakker om det, men så må han reflektere over det f.eks. sammen med psykologen han har samtaler ved.
På den måde overskrider du ikke hans grænser og det bliver lettere for dig, at navigere i en ny hverdag. Det er vigtigt, at mærke efter i dig selv om det er noget du kan være i følelsesmæssigt.
Du må gerne stille krav til ham om, at han skal fortælle dig hvis der er slip tilbage til stofferne eller andet.
Jeg håber du kan bruge svaret og jeg håber, at I får nogle gode snakke om, hvad I ønsker fra hinanden.
De bedste hilser
Løkke