Dreng / mand15 år
Hej,
Har brug for gode råd, det er forholdvist nyt at vi har fået bekræftet en mistanke om at sønnen ryger hash og hænger ud med dårligt selskab, som vi frygter kan føre til noget meget, meget værre.  Han ved godt selv at det er noget lort, men gør det alligevel. Skolen betyder ingenting, vi betyder ingenting, venner udenfor skolen betyder alt.  Ligenu har vi mest til at pakke sammen og flytte til polarcirklen.   Han  må rigtig gerne frigøre sig fra os, bare uden stoffer.  Mit andet bud er at sende ham på efterskole, og selvom det er midt på året. Men, det kan måske ændre hans fokus.  Det er sikkert altsammen et meget klassisk billede, men hvordan hiver vi ham ind fra kanten af afgrunden?
Mvh
Mor

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Hej mor
Hvor er det godt at du skriver hertil. Og ja polarcirklen kan nogle gange virke som det bedste sted, at tage hen når livet bøvler.
Inden da vil jeg dog først og fremmest tage en snak med din søn om, hvad han bruger røgen til, hvor ofte han ryger og hvad han selv tænker om situationen? Hvad gør at han tænker, at det er noget lort uden, at have lyst til at gøre noget ved det som han står midt i?
Når du skriver, at efterskole kunne være en mulighed, er han så med på den ide og kan se det som en mulighed og ikke som en straf?
Klassisk billede eller ej så gør det ondt at stå i og det er svært, at navigere i både for dig, men også for ham.
Det kan være vigtigt at I er tydelige om rammer og regler hjemme ved jer. Må han være hjemme hvis han er akut påvirket? Er der krav til gøremål hjemme?
Jeg håber, at I tager den gode snak om livet. Alt det der kan være svært, men også om drømme og muligheder.
Det kan være en nødvendighed at indrage skolen og få et samarbjde med dem og høre hvad der evt. er af muligheder i kommunen for ham og jer som familie.
Jeg ønsker jer alt det bedste.
Løkke.