Dreng / mand25 år
hej – jeg er far til en mand på 36år der som kok igennem de sidst 5-6 år har udviklet et misbrug – pt er det methamfetamin som ryges, Han bor i kbh sydhavnen og har lige været 3 måneder på afrusning på bornholm , hvorefter han tog hjem og røg igen . Jeg har ikke direkte kontakt til ham men får info fra hans mor som nogengange har kontakt.
Jeg har læst en del om stoffet og kan jo godt se at der ikke er meget håb for en afvending og han har da også fortalt sin mor at han " føler stor lykke " ved at ryge, Det kan jeg jo se at det er en almindelig virkning – mit spørgsmål er så " kan jeg gøre noget som hels for at hjælpe ham eller i det mindste ikke stå tilbage med en dårlig mavefornemmels af ikke at have gjort hvad der var mulighed for – Har kun set ham 2 gange de sidste 5 år.
Der skrives at der er stor sandsynlighed for at han kan få en bloprop eller hjerneskade hvis han fortsætter, men kan "vi" gøre noget ??
md venlig hilsen en bekymret pårørende,
Faderen

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Hej faderen
Du skriver, at din søn de sidste par år har været aktiv i stofmilijøet. Han har lige været i afrusning på Bornholm i 3 måneder. Han opstartede sit misbrug igen da han kom hjem.
Det kan få mig til at tænke, at han ikke har fået behandling og forståelse for, hvorfor han har sit misbrug.
I har en sporadisk kontakt, men du oplever også som far, at det er meget svært at stå på sidelinjen som forældre fordi du bliver bekymret og måske til tider bange for, at miste ham og med en meget naturlig tanke ”kunne jeg have gjort mere end jeg har gjort”.
Det korte svar er, at du ikke kan ”redde” ham, men jeg tænker, at det vigtigste er at I som forældre bakker op om, at han går i behandling, men også overvejer, at tage afstand til ham når han er aktiv i sit misbrug.
Min store anbefaling vil være, at du og måske med din søns mor tager kontakt til et rusmiddelcenter for, at få samtaler om, hvordan det er at være pårørende i jeres konkrete situationen.
Her er det lige meget om din søn er indskrevet til behandling eller ej. Fordi det ikke handler om ham, men om dig/jer og de tanker og følelser der er blevet til knyttet til, at være mor og far for jeres søn.
Med ønske om alt det bedste
Løkke