Dreng / mand19 år
Hej
Min søn på 19 år hyger hash flere gange om måned. Ved ikke helt hvor meget han ryger. Det er både i hverdage og weekender. Info han passer hans skole og bliver forhåbenlig færdig med HF til sommer hvor han så vil have et sabat år hvor han skal arbejde. Han har et arbetje på en tankstation som han passer. Træner også i fitness wold. flere gange om ugen. Og er ellers en sød og fornuftig dreng. Jeg har ikke accepteret hans rygning og deler min bekymring med ham . men han gider ikke snakke så meget med mig om det . Skal jeg være bekymret ?
Hilsen en frustret mor

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej frusteret mor
Nu ved jeg jo ikke hvilket forhold I har dig og din søn. Så jeg ved jo ikke om det han fortæller dig er hele sandheden, eller han gør som andre unge ofte gør, nemlig fortæller den del af sandheden de mener deres forældre kan tåle at høre 😉
Jeg kan forstå at du har fortalt ham at du er bekymret for ham, og at du ikke synes det er en god ide han ryger. Han bor jo hjemme hos dig, så du kender ham godt. Jeg plejer at sige at det forældre skal lægge mærke til er følgende: for det første – har han skiftet sindstilstand (gået fra at være aktiv til at være passiv eller fra rolig til opfarende eller omvendt)? For det andet – har han skiftet tøjstil? For det trejde har han skiftet ud i vennegruppen? For det fjerde – mangler han penge og er der begyndt at forsvinde ting (egne og dine).
Hvis du oplever ovenstående, så har du måske en helt normal teenager der bare udvikler sig og prøver livet af. På den anden side skal du finde ud af hvad der foregår. Det kan nemlig også være en teenager der er ved at miste kontrollen med et forbrug af hash eller andre rusmidler.
Hvis du stadig er bekymret, så kunne du sige, at du gerne vil have han taler med en rådgiver, så i måske sammen kan finde ud af om han er ved at miste kontrollen med sit liv. Måske kan du også finde inspiration til din snak med din søn her http://files.zite3.com/data/files/328/90/0/Samtaleguide.pdf
Hvis du oplever at samtalerne giver mange problemer, så skulle du måske holde en pause, og i stedet tale med ham om noget I begge kan lide at tale om. På et tidspunkt kan vi som voksne presse så meget, så de unge holder op med at lytte, og så hjælper det jo ikke at blive ved, så holder han jo bare op med at høre efter. Så nogen gange hjælper det at skrift bane, tal med ham om noget helt andet den næste måned og kommenter kun det gode han laver, selv små ting har ret.
Ved ikke hvad der er den rette strategi for dig. Det ved kun du og din søn. Hvis du er i tvivl, så find evt. et lokalt rusmiddelcenter, ring til dem, hør hvad de siger og træf så din beslutning.
Det vigtigste er at du ikke siger noget du ikke mener og du mener det du siger 😉
Skriv igen hvis du har flere spørgsmål.
mvh
Flemming