Pige / kvinde41 år
Kære jer.
min søn på 16 er desværre begyndt at ryge hash. Han har gjort det nogle gange og jeg ved ikke hbor voldsomt det er for ham. jeg fandt ud af det ved at tjekke hans snapchat, da jeg havde en fornemmelse af at tingene ikke var som de skulle være. Dette er ikke noget jeg plejer at gøre og det var grænseoverskridende for mig at gå i hans personlige apps.
Han er startet i 10 på en ny skole og her har han naturligvis mødt nye venner. hvem der er forløber ved jeg ikke. Men faktum er at de ryger sammen.
min søn og jeg har altid haft et godt forhold til hinanden og derfor er det helt uforståeligt for mig at han gør det her.
da jeg fandt ud af det har jeg talt med ham om hvorfor og hvordan. Jeg har forsøgt at forholde mig spørgende til ham og har tydeligt udtrykt min bekymring for ham. han virker som om det hele preller af på ham og jeg er bange for at det er mere fast end bare lige at prøve det en enkelt gang.
hvordan griber jeg det her bedst an. Lige nu har jeg mest af alt lyst til at flytte ham fra skolen, eller Få kontaktet ssp, skole og forældre. Men kan ikke finde ud af om denne tilgang er for voldsom for ham og vil drive ham længere væk?
har i nogle erfaringer eller gode råd.
mange venlige hilsner
maria

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Hej Maria
Tak fordi du skriver hertil. 16 år kan være en svær alder, at navigere i og en ny skole, nye venner og du har ret i, at det er bekymrende, at de ryger sammen, fordi et venskab hurtig kan lukke sig omkring det, at ryge og interessen for alt andet forsvinder.
Det er positivt at du forsøger, at holde dig åben og nysgerrig til ham. Og selv om det virker til, at prelle af på ham vil jeg opfordre dig til, at forsætte din interesse for ham og hans hverdag med skole, venner og alt det som der hører med.
Hvis det er venner han ryger med fra samme årgang, så vil jeg kontakte skolen for, at gøre dem opmærksomme på problemet og høre dem til, hvad de vil gøre. Eller hvad de evt. kan tilbyde af støtte til din søn. Hvordan de oplever ham i hverdagen både i undervisningen og det sociale.
Det kan være en udfordring når de ikke har kendt ham fra før 10. klasse, men ud fra det som de siger og det som du ved fra tidligere år kan det måske give dig et billede af hans udvikling.
Håber at det kan bruges
De bedste hilsner
Løkke