Pige / kvinde46 år
Min søn på 16 har desværre udviklet et misbrug.
Det drejer sig hovedsagligt om hash, men han indtager, også andre mere hårde stoffer.
Det startede på en efterskole, som desværre havde et meget liberalt forhold til hash rygning. Og så udviklede det sig derfra. I takt med at problemerne steg mellem os og ham, steg hans udforsken ud i stofferne verden.
Vi har igennem det sidste år samarbejdet med det lokale ungecenter + misbrugskonsulent.
Og på et tidspunkt gik det også lidt bedre. Han rørte ikke noget i en periode.
Men for et stykke tid siden, startede han med at ryge hash og sniffe bl.a. MDMA (mere som et fest drug), og hans hash forbrug er eskaleret igen.
Han har indrømmet for mig at han ryger hash for at kunne gå til eksamen og for at kan få ro om aften.
Yderligere siger han, at han ikke mener at der findes noget bedre i livet end at blive høj af stoffer.
Han siger selv at han bliver mere klar når han ryger hash.
Jeg føler mig SÅ magtesløs.
Hvad stiller man som forældre op? Hvordan er det lige man forholder sig når man ved at hans forbrug er stigende.
Jeg savner VIRKELIG noget rådgivning som forældre.
Det er ikke lige den viden/hjælp man efterlyser via sit netværk på facebook 😉
Hvor langt skal han ud, før man tager rigtig hånd omkring hans problemer, andet end den ugentlige hygge samtale, som tydeligvis IKKE virker. Det er en smule latterligt syntes jeg.
Som mor, er jeg skræmt, bange og frustreret, og allermest lyst til at bede ham pakke hans ting, fordi jeg føler lidt at vi allerede har tabt. Jeg ved godt at man ikke må tænke og sige sådan. Men det er så ubeskriveligt svært at se på som familie.

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Kære mor til en søn på 16
Tusind tak for dit brev, det er tydeligt at I har været en del igennem og kæmpet med problemer, som kan være ubeskriveligt svære at se på som familie.
Tilbagefald
Du fortæller at din søn på 16 har udviklet et forbrug af hash, men at han også indtager andre og hårdere stoffer, hvilket startede i forbindelse med efterskolen. Jeg kan godt forstå din bekymring for hans forbrug, de problemer det skaber mellem jer og hans udsagn om, at der ikke findes noget bedre end at blive høj. Du nævner, at han i en periode ikke rørte stoffer, samt at det gik bedre. Men at hans forbrug er eskaleret igen, fordi han, som du nævner, selv mener, at han bliver mere klar når han ryger og bedre kan få ro om aftenen i forbindelse med eksamen.
Hvor langt skal man ud?
Du skriver i dit brev, at du er i tvivl om, hvor langt man skal ud, før der tages rigtig hånd omkring hans problemer, ud over en ugentlig hygge samtale på det lokale ungecenter. Jeg tænker i den forbindelse, at det er vigtigt at du får snakket med din søn, eventuelt i samråd med misbrugskonsulenten omkring din bekymring for ham og hans forbrug, sådan at I sammen kan finde en løsning eller få snakket om, hvad der bekymrer dig og hvordan det går med behandlingen. Du skriver at behandlingen hjalp i en periode og tilbagefald er ret normale, så måske kan I sammen finde tilbage på rette spor med hjælp fra misbrugskonsulenten. Jeg vil foreslå dig at tage en snak med din søn omkring din bekymring og fortælle ham, hvad du har brug for fra ham, førend du kan få det bedre og derved hjælpe ham og være der for ham bedst muligt.
Det er muligt at dit lokale rusmiddelcenter tilbyder pårørende samtaler, så du har et sted, hvor du kan få snakket om de ting du har brug for og få noget vejledning til, hvordan du bedst kan være der for din søn og hans forbrug, idet du også skriver, at det sjældent er i ens eget netværk eller facebook, man søger efter viden og hjælp.
Fremtid
I dit brev nævner du, at du som mor er skræmt, bange og frustreret over, hvad man kan gøre som familie, fordi det kan være ubeskriveligt svært at se på, at ens søn er ude på et sidespor med rusmidler. Du skriver endvidere, at du har allermest lyst til, at bede ham pakke sine ting, fordi følelsen af at have tabt er herskende. Jeg tænker i din forbindelse, at det er vigtigt at holde fast i, at han havde gavn af behandlingen i en periode og derfor forhåbentlig kan få det igen. Jeg tænker at dit næste træk kan være, at få talt med ham om, hvad du har brug for fra ham, hvad du forventer af ham og hvordan du har det med hans forbrug. Derefter vil jeg foreslå, at du kontakter det lokale rusmiddelcenter og efterspørger en pårørende samtale, så du får mulighed for, at få den hjælp og viden, der er svær at få gennem netværk og facebook.
Jeg håber du kan bruge mine svar og overvejelser til noget. Du er altid velkommen til, at kontakte brevkassen igen, hvis du har brug for det. Jeg ønsker dig alt det bedste, håber I finder en god løsning for alle i familien.