Pige / kvinde22 år
Jeg er imens kvinde på 22 år, som har fundet en mand på 24. Vi er begge forelskede til op over begge ører og klikker fantastisk god sammen. Han er klog, sjov og sød, men han ryger hash hver dag. Han har haft en vild ungdom, hvor han har festet meget og startede allerede som 12-14 årig med hash og diverse stoffer. Hans forældre ved ikke at han ryger. De tror at han er stoppet og jeg kunne ikke drømme om, at lufte min bekymring for min.egeb familie, da jeg ikke ønsker at det skal påvirke deres billede af ham.
På trods af at han ryger hash flere gange om dagen er han ekstremt velfungerende. Han er nok mere produktiv end de fleste mennesker på hans alder med eget firma, stillinger som køkkenchef på diverse restauranter (han er kok) og et rigt socialt liv. De fleste af hans venner ryger også hash og tager andre stoffer, men er ellers helt almindelige, søde og velfungerende mennesker.
Jeg er er selv ikke særlig erfaren og har kun prøvet hash få gange. Derudover ryger jeg almindelige cigaretter. Netop fordi, at jeg er så ukendt i miljøet er jeg i tvivl om hvor grænsen fra forbrug til misbrug går. Jeg er forvirret fordi han er velfungerende og ikke ligner en typisk narkoman. Han er også psykisk afbalanceret og virker ikke til at gå rundt og være besværet. Lige nu generer det mig ikke særligt meget. Udover at jeg er bekymret for ham self, men han er et voksent menneske og har grundlæggende ansvar for eget liv. Det vil først for alvor genere mig, når vi flytter sammen eller hvis vi engang skal ha børn. Jeg se prøvert spørge indtil hvorfor han ryger et par gange, men han kan ikke rigtigt gi et svar på det.
Derfor har jeg følgende spørgsmål:
1) Er min bekymring ubegrundet, når han jo ellers har styr på dit liv og hverdag?
2) Er det forbrug eller misbrug?
3) Og i så fald, hvordan kan jeg konfrontere det?
Jeg er også bange for at han vil føle sig udstødt blandt venner, hvis han stopper. Derfor kan det blive svært.
Det var enden på min alenlange mail;) – På forhånd tak for besvarelse og rum til lufte mine bekymringer.
Mvh. Den forvirrede og bekymrede

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Kære Den forvirrede og bekymrede kæreste
Hvor er det en fin mail, som jeg tænker der på mange måder siger en del om hvorfor netop er svært at være kæreste til en der har et forbrug eller misbrug. Der er så mange tanker både om selv men også hvordan andre ser og oplever personen.
Som du skriver, er I begge forelsker op over begge øre. Det påvirker ofte ens grænser og måde man ser tingene på. Dog er der i dit spørgsmål alligevel noget, hvor du godt ved, at lige nu er det måske ok, at din kæreste har det forbrug til hash men når I bor sammen og evt. børn så vil det ikke være ok for dig at have stoffer i jeres fælles hjem, eller børn der har en påvirkede far, eller dig med en påvirket mand. Det er en sund fornuft og en god holdning.
I er nødt til at tage en snak om hvad og hvordan I begge ser jeres fremtid.
Din bekymring for ham her og nu, kan jeg godt forstå. Fordi han ryger flere gange om dagen og ikke kan begrunde det om det er lyst eller nødvendigt. Måske er det også svært at mærke forskellen på de to.
Som du skriver, så klarer han job og venner uden at hashen har en negativ indvirkning på noget af det. Måske på nær at hverken din eller hans familie ved noget om det.
Så hvornår udvikler et forbrug sig til et misbrug? – det gør det når man har svært ved at undvære det, lyver for sin familie, oplever søvnløshed, irritation, svært ved at håndtere krav, glemmer, vil hellere ryge end at lave andre ting. Det er en usynlig grænser som man ikke selv oplever at komme over. Her har man brug for sine nærmeste til at fortælle en hvad de ser.
Måske skal I have en snak om hash, dele jeres holdninger til det, sætte ord på bekymringer og tanker både omkring hvor I er lige nu, men også en snak om hvordan det ser ud i fremtiden. Hvis der i snakken bliver sagt at han altid bare kan stoppe, kan det jo være at det skal prøves af i en periode på et par uger, for at se hvordan det er og om det er svært eller let.
Jeg håber at svaret kan bruges, husk at det er helt ok at sætte krav og grænser for et misbrug det er vigtigt altid at have sig selv med 100 %
De bedste hilser
Løkke