Dreng / mand23 år
Min kæreste har angst og det har hun haft i siden hun kom i puberteten. Vi har været sammen i fire år, og nogle gange fylder det mere end andre. Lige nu har hun det rigtig dårligt og angsten styrer vores hverdag ret meget. Nu har hun så fået den idé, at hun vil prøve at behandle sig selv med mikrodoser MDMA, for at slippe af med angsten. Jeg synes det er den dårligste idé, men hun siger at det er helt uskadeligt fordi det kun er hendes underbevidsthed der bliver påvirket. Jeg er bange for at hun får det værre, og at det udvikler sig til et misbrug. Ingen af os tager stoffer eller ryger hash eller noget, og det er helt fjernt for os, så det her er vildt skræmmende. Har brug for at kunne argumentere imod det, og jeg ved ikke hvad jeg skal sige lige nu, for hun er ret opsat på at prøve det. Mvh. Lukas

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
Hej jeg vil gerne anerkende din kæreste for at hun synes det er vildt irriterende at lider af angst, og at hun kan være desperat for at være "normal". Jeg er ikke psykiater eller psykolog, men min erfaring fra at arbejde med unge, er at der måske ikke er et kvik fix, der gør din kæreste rask. Mange unge/voksne finder en måde at leve med deres psykiske udfording på, så den ikke bliver noget der bliver bestemmende for deres liv.
Jeg synes det er fint I kan tale om mikrodossering, der er oppe i tiden. Det der er en af udfordringerne ved mikrodossering er at du dosserer ud fra noget du ikke ved hvad er. Du kender ikke renheden af det stof du tager/køber. Det vil sige, at hver gang du køber en ny portion, så skal du starte forfra med at finde ud af dosseringen. Så jeg tænker der altid vil være en risiko for at komme til at tage for meget.
Du vil løbende også opbygge en tolerance over for stoffet. så du vil skulle justere dosis for at fastholde den samme effekt.
Jeg tænker den farbare vej frem for din kæreste er brug af det eksisterende system. Læge/psykiater/psykolog. Er du ikke tilfreds med din nuværende konstellantion læge/psykiater/psykolog, så bed om at få en anden. De forskellige læger/psykiatere/psykologer arbejder forskelligt, så prøv at undersøg om du kender nogen der har haft en læge/psykolog/psykiater, som de var glade for, så søg derhen.
Håber svaret var brugbart. Ellers kom tilbage;-)
mvh
Flemming