Pige / kvinde15 år
Min mand har fortalt at han tager kokain ca 3-4 gange og året og vil fortsætte med det. Han mener at der ikke er nogle konsekvenser ved det og ingen risici. Passer det?

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Tak for dit spørgsmål. Det er et svært spørgsmål, fordi der kan være en del individuelle forskelle i hvordan det enkelte menneskes krop og psyke reagerer på det givne stof. Det vil sige, at der sagtens kan findes mennesker der psykisk kan administrere at bruge kokain 3 – 4 gange om året. Der vil dog altid være en risiko forbundet med kokain-indtag, fordi der ikke findes en valid varedeklaration på stoffet, så alene det at man ikke kender styrken i stoffet gør det risikabelt.
Jeg tænker der må være noget på spil, altså at kokainbruget må være vigtigt for din mand, når han fastholder over for sin nærmeste at fortsætte et kokain indtag – selv i begrænset omfang. Det vil jeg spørge nysgerrigt til. F.eks. Er det en måde at være sammen med venner på? Er det så fantastisk en følelse at han ikke vil være foruden? Vil han sætte jeres forhold på spil, for stoffet? Osv.
Du kan læse mere om bivirkningerne af kokain her på Netstof.
https://netstof.dk/leksikon/kokain
Håber du kan bruge svaret og du er altid velkommen til at skrive igen.
Bedste hilsner Lone