Pige / kvinde
Hejsa jeg har en kæreste er som er forbruger/misbruger vil selv sige misbruger af hash. Han har problemer ved at sove om natten og kan ikke få sin hverdag til at fungere og har siddet stille i 3 år, bliver ved med at prøve at spørge om han ikke snart skal i skole eller arbejde osv. Men han er meget øm omkring emnet, og han vil absolut ikke snakke om hash for så bliver han virkelig understreger virkelig sur og går sin vej med alle hans ting. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, vil bare gerne være sammen med ham. Men igen vil jeg ikke forsørge ham eller have et barn med ham hvis det går denne her retning hele tiden. – anonym

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære kærest
Tak for dit brev. Du er godt nok en tålmodig kæreste. Hold da op J Du fortæller at din kæreste har siddet stille i 3 år og bliver sur når du vil tale om det.
Sådan kan det jo ikke fortsætte. Du skal ikke forsørge ham og du skal ikke tænke på børn med en ung mand der end ikke kan tage vare på sig selv.
Jeg bliver nysgerrig på hvad det mon er ved ham du gerne vil være sammen med? og tænker du mon, at du kan redde ham ud af hans stillesiddende tilstand?
Jeg tror du er nødt til at tage stilling til hvad det er du vil og hvad du ikke vil. Du er nødt til at vælge for dig selv, for den mest umulige opgave man kan påtage sig, er handling og forandring på vegne af andre. Det vil sige, at det er helt umuligt hvis du tror at du kan få din kæreste til at holde op med at ryge hash, til at tage sig sammen, rejse sig, tage en uddannelse eller finde sig et arbejde. Med andre ord, at komme i gang med livet og opføre sig lidt mere voksent og som en ligeværdig kæreste.
Det gør han ikke. Og det lyder som om det er lykkedes ham indtil nu, at styre udenom al forandring ved at blive virkelig sur og gå sin vej.
Så du skal beslutte dig for det du vil og du skal mene det og være parat til at gå efter det. Så kan du tilbyde ham at gå med dig hvis han vil, og hvis han ikke vil, må du lade ham blive sur og gå.
Jeg er sikker på der er power, kraft og saft i dig til at tage den beslutning. Den energi du har brugt på at holde en stillesiddende kæreste ud, skal du brug til handling.
Held og lykke!
Kærligst fra Lone