Pige / kvinde19 år
Hej Brevkasse,
Jeg har en flink eks kæreste, som er rigtig afhængig af antidepressiv medicin som xanax og andre benzodiazepiner, og jeg bekymrer mig faktisk rigtig meget om ham. han har i et år eller to røget hash hver eneste dag. Jeg har af og til haft kontakt til ham for at stoppe hans misbrug.
Ligeså snart han har taget noget af det antidepressive stof, så ændrer han personlighed fuldstændig, har oplevet hvor jeg faktisk blev rigtig bange, fordi han var helt blank i ansigtet, kunne ikke huske noget som helst. Han har prøvet at være på afvænningscenter og psykolog men de giver blot bare flere antidepresivt medicin. Han ringede til mig for to dage siden kl 1 om natten og sagde han havde prøvet at begå selvmord og er endt på psykisk afdeling, hvor han får mere antidepresiv medicin. han sagde i telefonen, at han ikke rigtig har lyst til at leve længere, og han bare vil have det ''sjovt'' på længe han kan og i det mener han, at han bare vil være på stoffer hele tiden. Han er ikke bange for at dø siger han. men jeg ved det bekymrer både mig og hans familie. Nogle gange afgiver han symptomer på skizofreni, hvor han den ene dag gerne vil have hjælp til at stoppe misbrugget, men den anden dag skriver han at han endelig har taget et god dosis af xanax
jeg vil ham bare det bedste, og jeg ved ikke hvad kan gøre. Jeg er hans eneste ven, der er ''fornuftig'', der har et arbejde og lever et sundt liv i forhold til ham selv og alle hans venner

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Hej
Det lyder til, at være svært, at se på det følelsesmæssigt kaos som din ekskæreste skaber både for sig selv og dem der er omkring ham. Det lyder til, at I gerne vil hjælpe og støtte ham til, at få det bedre og få stoppet med sit hashmisbrug og det antidepressive medicin som han får i perioder.
Depressioner kan opstå ved, at ryge hash jævnligt. Hash skubber til de underliggende sårbarheder som han kan gå med. Det kan give en ond spiral der på den ene side løfter ham når han ryger, men som sender ham dybere ned bagefter uden, at han selv opdager det og det kan virke uoverskueligt, at skulle gøre noget ved det.
Måske er det der, hvor han får lyst til at gøre ende på det hele. Men det er også et råb om hjælp som I heldigvis hører og handler på.
Det kan være en god idé, at tale med nogle af de professionelle der er omkring ham, så du kan sige, hvad du ser og hvordan du oplever, at hans adfærd og livslyst ændre sig når han er medicineret med det antidepressiv medicin samt de symptomer som du ser på skizofreni
Det kan, når han er ramt af depression, være svært at huske, at livet har været andet end ”sort” og dermed også næsten umuligt, at tænke på, at der kan være en anden og lysere fremtid.
Når han har de udfordringer som du beskriver her vil det være optimalt, at tilbyde ham både en psykiatrisk behandling for depression og rusmiddelbehandling for hans hash afhængighed.
Og i alt det her er det vigtigt, at du passer godt på dig selv og sætter grænser for, hvad du vil være med til. Evt., hvordan jeres kontakt skal være og selv om han er flink og rar så må han ikke udnytte din omsorg for ham.
Jeg vil ønske jer begge to alt det bedste for fremtiden.
Løkke