Pige / kvinde47 år
Kære Brevkasse. Min bonussøn trives ikke. Han har nogle svære følelser, han går og tumler med. Han går på efterskole og han har mange "sygedage" med mavepine. Er blevet undersøgt, og lægen mener, det er psykosomatisk. Nu går min bonussøn hos en psykolog. Så langt så godt.. men… Jeg har en stærk mavefornemmelse af, at han er ude i noget misbrug. Han begyndte at dampe for ca. halvt år siden. Jeg er overbevist om, at der er mere på spil. At han på efterskolen er havnet i selskab med nogen, der ryger hash. Jeg aner ikke, hvordan vi skal hjælpe ham. Han har et super godt forhold til sin far. (Min kæreste). Men hans svar ved ikke, hvordan vi kan hjælpe. Han hviler i "at det nok skal gå, fordi han nu er hos psykolog". Jeg er ikke enig. Og er bekymret… Hvad gør jeg bedst muligt som bonusmor? Hans far og jeg bor ikke sammen.

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Hej Bonusmor
Det er altid meget hårdt når vores børn, eller bonus børn ikke trives og hvor er det dejligt, at høre, at du meget gerne vil ham det godt og du kæmper for, at han skal komme i bedre trivsel.
Du skriver, at du har en stærk mavefornemmelse af, at der kan være et begyndende misbrug af hash. Den er du selvfølgelig nød til, at følge til dørs, så det enten kan blive be- eller afkræftet. Det mest nærliggende er, at gå i dialog med ham.
Ikke så han føler sig anklaget og trangt op i en krog men, hvor du/I deler jeres bekymring med ham og siger, hvad i ser.
En del af det i ser kan måske være, at han er begyndt at eksperimentere med rusmidler. En anden mulighed er, at han ikke trives på efterskolen og at det både giver en nogle negative følelser og som kan være svære, at sætte ord på.
Det lyder godt, at han har fået en psykolog, at tale med. Det kan være, at I som pårørende skal undersøge om det er muligt, at I deltager i en samtale med psykologen, hvor I kan få mulighed for, at sætte jeres ord på.
Det er dog vigtigt, at understrege, at det skal være i dialog med din bonussøn. Sådan, at I ikke kommer til, at overtræde hans grænser.
De bedste hilser fra Løkke