Pige / kvinde59 år
Hej!
Efter jeg ar fundet sammen med den skønneste mand har han fortalt om hvilket forbrug han har haft af diverse stoffer, heriblandt været afhængig af heroin i en 12 års tid on/off. Nu er han røget ind i en "ny" periode med heroin 2-3 dage med efterfølgende 4-5 dage uden. han ønsker at stoppe og gør et forsøg (igen) nu. Mit spørgsmål lyder hvad er det jeg som pårørende kan gøre for at hjælpe og hvilke krav eller grænser er vigtigt at jeg sætter?

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Hej
Hvor er det skønt når man som du finder kærligheden og mærker den glæde som det giver i hverdagen.
Det er godt at han har været ærlig overfor dig omkring sit forbrug on/off igennem de sidste 12 år.
Jeg tror det er meget vigtigt, at I får talt om hvad der starter en periode, hvor han tager heroin og hvilke erfaringer han har med, at få stoppet igen.
I de perioder, hvor han er på heroin, har du fuldstændig ret i, at det er vigtigt med aftaler og rammer for jeres forhold. At du kender dine egne grænser for, hvad du kan rumme af misbrug, opførelse og måske manglende omsorg fra hans side i de perioder.
Rammerne kunne indeholde om han må tage heroin når du er til stede, hvor påvirket må han være når I er sammen, skal han fortælle det til dig fra gang til gang, hvad hvis I skal noget sammen med andre er det så ok, at han er påvirket eller har nedtur, kan penge lånes af dig til heroin eller andre ting i hverdagen.
Du kan overveje, at sætte et krav om, at han skal søge professionel hjælp ved et rusmiddelcenter så han kan få talt om, hvad der er årsagen til, at han tager heroin så han kan få ”værktøjer” til, at lade være med at tage det, eller få længere tids pause mellem perioderne.
Jeg ønsker dig alt det bedste
Løkke