Pige / kvinde18 år
Hej! Min kæreste har et kokainmisbrug, og jeg ved ikke hvad jeg skal/kan gøre for at hjælpe ham ud af det. Han har før været i behandling, men det har ikke virket synderligt. Han har aldrig fortalt sine forældre hvad det er for nogle problemer han går og tumler med, og jeg har bare på fornemmelsen, at det ville hjælpe ham bare et lille skridt på vej, hvis han åbnede op overfor sine forældre, og fortalte dem om hans misbrug. Mit spørgsmål er derfor, om det kun ville gøre situationen værre hvis han fortæller sine forældre om misbruget? Eller om det tværtimod ville kunne hjælpe ham på vej?

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Hej kæreste
Tak for dit brev. Jeg forstår at du er bekymret og at du har lyst til at hjælpe din kæreste og rigtig godt at du tænker at inddrage hans forældre.
Kokain er et af de mest afhængighedsskabende stoffer, så hvis din kæreste er blevet afhængig af kokain, er det ”hårdt arbejde” og ikke noget der klares i et snuptag.
Dels skal han lære at håndtere stof-trangen – dels skal han ønske og ville forandring. Det kan måske være hjælpsomt for ham at blive nysgerrig på, i hvilke sammenhænge han tager stoffet. Er det når han drikker alkohol og fester med venner, er det for at være en del gruppen og ikke vil stå tilbage eller kan det være for at klare andre problemer.
Andre problemer kan være alt muligt, som han måske end ikke selv har overblik over.
Vi har alle brug for hinanden, særligt når man er i vanskeligheder. Så derfor tænker jeg at det kan være en god ide at inddrage forældre og andre personer der er vigtige i din kærestes liv. Formålet skal være at hjælpe ham – ikke gøre ting for ham, men støtte ham i processen.
Og så tænker jeg, at han igen skal tage kontakt et Rusmiddelcenter.
Behandling – altså samtale-forløb kan sjældent så alene – han har brug for jer alle sammen, til at støtte ham i en sundere og bedre livsstil.
Bedste hilsner
Lone