Dreng / mand24 år
Hej.
Jeg har aldrig brugt det her før men jeg vil meget gerne få svar på nogle ting fra en professonel der ikke kender mig eller min bror personligt. Min bror er 20 og har i flere år haft et misbrug. Han er stofmisbruger, selvom at han benægter det hver gang jeg siger det. Jeg er ikke helt sikker på alle de ting han tager, men jeg kender til nogle af dem. Jeg kender til kokain, heroin, noget der hedder fentanyl (?), og et andet der hedder Xanax (?). Jeg er sikker på at der er flere som jeg ikke kender til. Det har stået på nu i 6 år (tror jeg). Der var en lang lang periode hvor jeg intet vidste om hans forbrug, det var der virkelig ingen der gjorde, men nu ved alle det. Sagen er, at jeg troede ikke det var så slemt, da jeg bor langt væk fra ham og jeg ikke kan besøge ham mere end et par gange om året, men da jeg fik nyhederne om hans 3 overdosis på 5 måneder, blev jeg så syg og dårligt, at jeg besluttede mig for at jeg ikke kan sidde og lave ingenting, mens han ødelægger sit liv.
Sagen er, at siden jeg ikke bor tæt nok på ham, og at vores far, som han bor hos, arbejder hele tiden, kan jeg derfor ikke være ved ham hele tiden. Hvordan hjælper jeg ham? Han vil ikke i rehabilitations centre og han nægter at indrømme at han har et misbrug. Ville ønske at jeg vidste hvad jeg skal gøre for ham.
Kan nogen hjælpe mig?

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Hej
Tak for dit brev, som tydeligt beskriver din frustration og fortvivlelse.
Du beskriver at din bror på 20 år, har taget stoffer i 6 år. Stoffer som alle er nogle man bliver vældig afhængig af. Så jeg forstår sørme godt din bekymring og din beslutning om at hjælpe ham.
Når din bror afviser rehabiliteringscenter og at han har et misbrug, hænger det sammen med de stoffer han tager.
Alle stoffer lægger en dæmper på kroppens sanser, de gør det på lidt forskellig vis, men generelt er ”formålet” det samme: at få noget ubehageligt til at gå væk. Det kan være man har haft voldsomme oplevelser, at man ikke kan lide at være ked af det, at man har brugt stofmiljøet socialt, altså som de venner hvor man har følt sig set og hørt. Det kan være man har tankemylder og ikke kan sove og meget andet der opleves ubehageligt. Når man har brugt stoffer til at løse problemet, har man dels ikke lært sig at løse problemet på anden måde og man har tilført sig yderligere ubehageligheder som; afhængighed, abstinenser og bivirkninger.
Der er mange bivirkninger ved stofbrug og noget der viser sig i denne sammenhæng, er at man bliver vældig ”selvoptaget”, har ringe selvindsigt, har svært ved at se ting i en større sammenhæng og reelt at kunne mærke hvordan man egentlig har det. Det betyder at din bror måske oplever at han har det helt okay og at han ikke har brug for forandringer og at han ikke selv forstår at han måske har været ved at dø i en overdosis. Det kan også være at din bror godt kan se, at det her ikke er så godt, men at ikke tror, at noget andet er muligt.
Det er med andre ord en vanskelig ”opgave” du har påtaget dig. Jeg tænker du er nødt til at tale med jeres far, som er ham der er tættest på. Du er nødt til at fotælle om dine bekymringer og om det du ser. I kan evt. sammen forsøge at få din bror i tale og tydeliggøre den usunde adfærd som i ser – helt konkret. F.eks. hvis din bror er bleg, tynd, uden arbejde, tydelig påvirket, kriminel, låner mange penge og så det du fortæller her, at han har været indlagt med 3 overdoser inden for kort tid. Det skal i gøre for at hjælpe ham til se anderledes på sig selv. Det er ikke vigtigt at indrømme misbrug, men det er vigtigt at han får en større selvindsigt og at nogen kan hjælpe ham til at få det bedre, at forandringer er muligt, og til sidst at I elsker ham og vil ham det bedste.
Du og jeres far kan desuden søge hjælp som pårørende i det nærmeste Rusmiddelcenter. Der er ofte pårørendegrupper eller lignende.
Ønsker din bror og dig det bedste.
Bedste hilsner Lone