Pige / kvinde19 år
Min kæreste ryger hash hver dag og det begynder at blive et problem. Vi har været sammen i tre år. Vi er lige flyttet sammen og det er ham jeg skal have børn med. Mine veninder siger det er tid til at gå fra ham, men det vil jeg ikke. Jeg vil hjælpe ham, for det vi har sammen er helt fantastisk, når det er godt. Så må man også blive når det er svært, og det vil jeg. Men så er spørgsmålet, hvordan jeg hjælper ham, og der er jeg ærligt talt meget i tvivl. Skal jeg tvinge ham i behandling, eller kan vi selv få ham clean?

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej med dig.
Først vil jeg sige at din motivation kan ikke gøre ham stoffri. Det der kan gøre ham stoffri, er hvis han selv ønsker det. Så hvis han ikke har et ønske om at blive stoffri, så er det et dødfødt projekt. det skyldes at når han er daglig ryger, og måske ryger flere gange om dagen, så vil han sandsynligvis opleve abstinenser og de grunde til at han ryger vil dukke op til overfladen. Så er det vigtigt, at han har sin egenmotivation for at stoppe.
Noget andet er at du ikke kan være hans behandler, det er en dårlig kombination at være "behandler" for den du har et nært forhold til, erfaringen er at når han ikke overholder aftaler, falder i mv. så bliver du skuffet og det giver en ubalance i forholdet.
Det, du kan være for ham, er at være et stoffrit tilbud i dagligdagen, og du kan hjælpe ham og støtte ham i hans rejse hen imod et stoffrit liv. Hvis han vil det. Så mit klare råd er at han opsøger et behandlingstilbud i jeres kommune, du kan evt. tage med den første gang og I kan sammen lave aftaler med behandlingstilbuddet. Det kræver jo også lidt mere af ham.
For det trejde skal du finde ud af hvad der er dine grænser og normer i forhold til din kæreste. vil du fortsætte med at leve sammen med ham og evt. få børn sammen med ham, hvis han fortsætter med at ryge hash. For at finde ud af det, er det vigtigt, at du får talt med nogen, som kan hjælpe dig til at finde ud af dine grænser. Når du har fundet dine grænser, er det vigtigt du fortæller dem til ham, så det er muligt for ham at træffe et valg, om kærligheden til dig er større end kærligheden til hashen. Der findes forskellige pårørende tilbud, du kan opsøge, enten på nettet eller i din kommune.
mvh
Flemming