Dreng / mand17 år
Kære…
Min søn på 17 har igennem længere tid røget hash og taget andre midler som smertestillende og xanax og tramadol.
Jeg har brug for viden om hvor jeg kan få ham i et forløb så han kommer ud af sin afhængighed og sine vaner.
Kan jeg få oplyst et sted jeg kan henvende mig? Han er selv med på at det skal gøres en indsats.

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære mor
Tak for dit brev. Det er rigtig godt du reagere på din søns adfærd, fordi de typer stoffer du taler om her; Xanax og Tramadol er ekstremt vanedannede, så det er alvorligt. Den slags afhængighed har man brug for hjælp til.
Du kan tage kontakt til kommunens børne/familieafdeling, et rusmiddelcenter eller egen læge. Alle der vil vide hvad der findes i din kommune. Alle større kommuner har rusmiddlecentre hvor der tillige er ungeafdelinger. Hvis der ikke er et rusmiddelecenter i din kommune, har de ofte aftale med nabokommunen. Vi har behandlingsgaranti også på rusmiddelområdet, så din kommune skal kunne henvise dig til et behandlingssted og inden for 14 dage skal der være en plan. Din søn er under 18 år, derfor er kommunens børne/familieafdeling helt sikkert en del af det.
Helt konkret kan du også søge på nettet: din kommunes navn – rusmidler – under 18 år
Så kommer der helt sikkert noget op hvor der er et kontakt nummer.
Skynd jer at tage kontakt – held og lykke.
Bedste hilsner Lone