Pige / kvinde14 år
Hej Jeg spørger vedrørende, min rigtig gode ven er blevet meget afhænig af hash, & kan ryge op til 6 gram i en joint eller bong. Jeg er meget bekymret af hans ven at være. Jeg ved ikke hvordan jeg skal få ham til at stoppe. Her for en uge siden skrev han til mig at han havde taget “ 7 baner kokain”. Pga han er deprimeret & har været meget stresset her for tiden. Han er kun 14 år, & synes ikke at han skal ødelægge sit liv i sådan en ung alder. Mit spørgesmål er om hvordan jeg skal få ham til at stoppe med at ryge hash/bong & kokain. Jeg håber i kan hjælpe mig

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Hej
Sikke en ung alder og stå i så svært et dilemma og hvor er du på alle måder en fantastik ven der forsøger, at gøre noget for, at hjælpe din ven.
Du har fuldstændig ret i, at hash og kokain skader og specielt når man starter som din ven i så ung en alder.
Det er vigtigt, at du finder en voksen som du har tillid til. Det kan være på skolen, eller dine forældre som kan hjælpe dig med, at hjælpe din ven til den rette støtte for, at komme ud af det igen.
I alle kommuner er der mulighed for, at få behandling uanset alder. Her kommer man ofte til en række samtaler, hvor man taler om årsag til misbruget og hvad der skal til for, at ændre på det.
Han begynder, at få mange af de negative konsekvenser ved at ryge hash og tage kokain så det er godt, hvis han kunne få hjælp nu.
Jeg ønsker dig alt det bedste og mod til, at række ud til en voksen der er lige i nærmende for, at I sammen vil kunne hjælpe ham.
De bedst hilser
Løkke