Pige / kvinde25 år
Hej, jeg skriver til netop dig, fordi jeg har brug for en andens mening, ja eller nærmere få bekræftet min egen. Det er et kort jeg holder meget tæt på kroppen for nu, så at spørge mine nærmeste er ikke en mulighed. Sagen er den at jeg har en kæreste på 32, vi har sammen to børn. Da jeg mødte ham vidste jeg han kunne finde på at tage MDMA og kokain med vennerne og i byen. Første barn var egentlig ikke planlagt og vi var ikke engang kærester før hun blev 1 år, så hvad han lavede mens jeg var mor kunne jeg ikke blande mig i, men altså jeg var da naiv og troede han havde lagt det på hylde nu han var blevet far. Men han tog stadig sammen med vennerne og jeg accepterede det så længe det ikke kom ind i vores hjem. Efter vores andet barn kom, havde han nogle ture med MDMA hvor han hver gang blev dårlig og jeg fik ham overbevist om at det skulle være fortid nu. Tiden den går og han holder sig til kun at tage kokain (jeg er ikke glad for det) men så længe det bliver hos vennerne (han bliver sur på mig hvis jeg stiller et ultimatum mellem at have mig og børnene eller kokain). Men jeg har lagt mærke til at hans temperament er ændret de sidste måneder, endda så det går ud over børnene (han skælder dem ud i en hård tone, specielt den store). En weekend fik jeg en fornemmelse af at han havde taget kokain, så jeg konfronterede ham men han nægter og bliver endda sur på mig over mine beskyldninger. Dagen efter tager han på arbejde men glemmer sin mobil, så jeg udnytter muligheden til at få svar, og rigtig nok ser jeg at han har købt kokain flere gange over weekenden(endda mange gange de sidste to mdr). Jeg vil konfrontere ham igen men vil ikke røbe det med mobilen, så jeg roder hans ting igennem indtil jeg finder posen i hans vasketøj, han erkender, men kun at han har gjort det den ene weekend (her ved jeg jo at han lyver). Han vil gøre alt for at gøre det godt igen, men det eneste han egentlig vil gøre er at sige jeg må stole på ham. Det er ok, for jeg ved jo jeg kan tjekke hans mobil igen (han gemmer det selvfølgelig ikke i vasketøjet mere). Men jeg har så løbende tjekket mobilen(uden han ved det) og fundet ud af at han, bare i marts mdr har købt kokain 9 gange!, jeg har fundet hans nye gemmested, som er i bilen og det er selvfølgelig det næste kort jeg vil trække i en konfrontation (har spurgt ham et par gange efter første konfrontation, og der nægter han selvfølgelig). Vi er jo isoleret her hjemme pga corona så venter til det har lagt sig lidt før jeg konfronterer igen. Men jeg er ved at blive vandvittig over at han tror jeg er dum og ikke opdager det, og ikke mindst tager så meget kokain, specielt nu hvor vi går hjemme med børnene. Jeg tror han har et misbrug! Men overreagerer jeg? Er det en streng antagelse? Han arbejder forresten selv som pædagog for voksne med problemer og misbrug.. hvordan tackler jeg det her? Og hvad kan jeg forlange af ham? Har egentlig mest af alt bare lyst til at pakke børnene og tage væk og håbe han forstår budskabet, men det ændrer nok ikke på mængden af kokain nok nærmere bare på hvor god han kan blive til at lyve.

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære 25 årig kvinde
Tak for dit brev. Det korte svar på dit spørgsmål er JA, din kæreste virker afhængig. Og det andet korte svar er, at du ikke overreagere, du har sund undren og skepsis.
Når jeg siger JA, din kæreste virker afhængig er det bl.a. fordi han fortsætter med at tage stoffer, selvom han er blevet far. Det at blive far vækker som regel nogle følelser hvor man er i stand til tilsidesætte egne behov for at tage sig sine børn. Også selvom, som du skriver, blot var når han var i byen med vennerne. Og så er det fordi han lyver om det og hans adfærd er ændret.
Kokain og MDMA er stoffer det man kalder centralstimulerende stoffer, dvs. det ændre på oplevelser under rusen. Man får en følelse af at kunne klare alting i hele verden, man er opstemt og føler sig fuld af energi. Bivirkningen af rusen er det helt modsatte, man føler sig irritabel, måske lidt angst og trist og hverdagen føles trist og grå, man kommer til at vente på weekenden hvor man igen kan tilfredsstilles.
Man bliver optaget af sig selv og sine følelser, bliver måske lidt indadvendt og får en lav frustrationstærskel.
Kokain er et meget afhængighed skabende stof og afhængigheden kan sagtens vise sig i andre intervaller end dagligt.
Jeg har mødt mange som mente de havde kontrol over forbruget, fordi de kun tog i weekenderne. Men sandheden er, at det nok er de færreste der har fuld kontrol.
Det at din kæreste ikke lægger det fra sig og nyder dig og sine børn, fortæller jo noget om hvor han fokus er. Han forsvarer og negligere sit forbrug, han lyver og giver dig skyld for at være mistænkelig.
Jeg tænker at du over tid måske har flyttet dine grænser for husfredens skyld. Du overreagere ikke – det er en sund reaktion. Du er mor og du må beskytte børnene og dig selv.
Jeg tror heller ikke på forandring via et ultimatum, du har længe sagt hvor du står ifht. stofferne, så han har haft alle chancer for at ændre på det.
Jeg synes du skal tage ”en alvorlig snak med dig selv” om hvilket liv du vil have sammen med børnene. Det er ikke i din magt at ændre på hans adfærd, men det er i din magt at ændre på din egen. Din kæreste kan ændre på sin adfærd hvis han vil, og han skal ville det af hele sit hjerte.
Håber du finder en god løsning når du har mulighed for det (tænker på at meget er anderledes og besværligt i denne tid)
Du er velkommen til at skrive igen hvis du har brug for det.
Ønsker det bedste for dig
Bedste hilsner Lone Walsøe