Pige / kvinde30 år
Kære rusmiddel-ekspert, Jeg er en kvinde på 30 år, der det sidste år har været sammen med min chilenske kæreste på 31 år. Jeg mødte ham igennem en fælles veninde der havde fået lokket mig med til en rave-fest (noget jeg ellers ikke ville prioritere at tage til). Efter jeg mødte min kæreste begyndte vi dog at tage til en del rave- og technofester. Hertil hørte at min kæreste (og hans venner) ofte tog ecstasy. Jeg var ikke synderligt bekymret for festerne og ecstasyen, for det var ikke så ofte det skete, da der var begrænset med fester som følge af coronanedlukningen. Min kæreste er sidenhen flyttet til Berlin, hvor der er et vanvittigt techno og narkomiljø. Han er på klub en til flere gange i ugen, og tager narko hver gang. Siden han rykkede til Berlin, er hans forbrug desuden blevet udvidet, og han har nu også prøvet/tager lsd, ketamin, ghb og speed. Jeg har flere gange forsøgt at tale med ham om, at det er et skråplan og at jeg er bekymret. Han mener ikke at der er noget og være bekymret for, og understreger at han er helt i kontrol. Jeg har i forbindelse med at hans festliv og narkoindtag er udvidet oplevet en væsentlig ændring i hvorledes han er overfor mig. Jeg føler mig ikke længere som en prioritet og det er ofte han prioriterer festerne over at tale med mig/give mig opmærksomhed. Og hvad han ikke ved er, at jeg også har talt med nogle af hans tætte venner (som ikke tager narko) og de har oplyst mig, at han heller ikke prioriterer at mødes med dem mere og at han er begyndt at lyve om alt muligt og fuldstændig ligegyldige ting. Alt dette gør selvfølgelig rigtig ondt. Da jeg mødte ham, var han en skøn, hjertevarm og omsorgsfuld person og han er et af de skønneste mennesker jeg har mødt. Jeg ser stadig glimt af dette i hverdagen, når vi er alene, men der går længere og længere imellem. Så mit spørgsmål er; hvad skal jeg dog stille op? Han ser ikke selv at der er et problem, og jeg kan på ingen måder få ham overbevist om, at skrue ned for det vilde liv… samtidig ville det være så smertefuldt for mig at give slip på ham. På forhånd tak!

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Kære dig
Dejligt at du har oplevet kærligheden og nydt den tid I har haft sammen med fest, farver og venner. Det lyder til, at have været en fantastisk tid, hvor I både udforskede hinanden, men også ”fest stoffernes” verden.
Nu er han flyttet til Berlin og verden er åbnet op igen og dermed nye muligheder for fest og alt det, der for ham, hører med. Selv om han siger der er kontrol, så oplever du og de nærmeste venner noget andet, og den mavefornemmelse skal du lytte til. Man er altid selv den sidste der opdager, at man er blevet afhængig af stofferne. Det lyder til, at det desværre er der, hvor din kæreste er nu.
Lige nu lyder det til, at der er mange svigt i at han prioriterer stoffer og fest over tid med dig. Det kan give anledning til konflikter og det giver ofte ondt i maven.
Mit bedste råd til dig er, at finde ud af med dig selv, hvad du vil finde dig omkring, at have en kæreste der tager stoffer og hvordan ser det ud for en evt. fælles fremtid og familieliv. Eller er det bedst, at I går hver til sit og med tiden så finder du en ny kærlighed. Eller han indser, at han ikke vil miste dig og laver en forandring.
De bedste hilsner
Løkke