Pige / kvinde35 år
Hej
Jeg faldt over et brev fra en ung med Asbergers. Han havde været i et større hashmisbrug og oplevede efterfølgende langvarige efter-symptomer, som han var usikker på hvorvidt det knyttede sig til hashmisbrug.
Jeg har en søn på 21 år – diagnostiseret infantil autist. Han har over 3 omgange det sidste års tid været i misbrug af nogle måneders varighed. Han går fra ingenting til stort forbrug (op til 15-20 gange om dagen) – og til fuldt stop fra een dag til een anden. Hver gang han har nået et max forbrug bliver han massivt deprimeret, har voldsom tankemylder og kan ikke holde sammen på sig selv.
Efter en periode uden hash (1-2 måneder) får han symptomer der minder om dem han har, når han stopper op. Han bliver depressiv, tankerne bliver kaotiske og han kan ikke holde sammen på sig selv.
Jeg får samme tanker, som den føromtalte unge mand skrev om, at det knytter sig til hash og eftervirkninger? Det virker nærmest som noget kemisk der udløser sig.
Unge inden for autismespektret er ofte tegnet ved et forstøttet sanseapparat. Min søn mærker verden i en anden dimension end andre. Lyd, berøring, lys, smag osv. Jeg bekymrer mig for, at samme "positive" virkning han beskriver ved hash; det dulmer indtryk, får hjernen i ro, kroppen slapper af, han får overskud til at navigere socialt – Han beskriver det selv som: "Ingen forstår mig – det er det eneste der kan få mig til at leve et normalt liv!. Efter længere tid med misbrug skrues symtomerne sig modsat maksimalt op, og alt føles, høres, mærkes med kaotisk voldsomhed. I dagnene efter et fuldt stop slapper han af, han vender tilbage til livet, spiser, smiler osv. Nogle måneder efter kommer tilbagefald af voldsomme sanseindtryk, mørke, kaotiske tanker osvs.
Det svære består i, at unge med autisme ofte kan være svære at nå i terapi/samtale, idet det ofte er svært at være i kontakt så direkte med en almindelig psykolog – som man ikke kender, og det at kommunikere omkring det.
Jeg tager MEGET MEGET gerne imod gode råd – os der er pårørende til unge med autisme i misbrug – står i et gråzone område og et måske uundersøgt felt, og ved ikke hvordan man hjælper her.
VH en bekymret mor

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
Tak for dine refleksioner, jeg er jo ikke ekspert ud i autisme eller andre psykiske tilstande. Jeg tænker at dine beskrivelser er spændende, og giver mange refleksioner hos mig. I Helsingung hvor jeg er afdelingsleder, har vi af og til unge med psykiske tilstande, som har glæde af at tale med os, men som ikke rykker sig på deres forbrug af rusmidler. Sikkert fordi vi ikke formår at hjælpe dem korrekt og eller fordi den psykiske indsats ikke har den ønskede effekt for de unge, som så bruger rusmidlerne som en udvej. Vi har dog det princip, at så længe det giver mening for den unge at komme hos os, så er de velkomne, og vi kan jo ikke altid vide hvad den unge får ud af det. Nogen gange er det bare det at blive hørt, set og forstået. Nu ved jeg jo ikke hvor i verden du bor, men det kunne være spændende at møde dig og høre om dine erfaringer med din søn og hans eksperimenteren med rusmidler.
Hvis der gemte sig et konkret spørgsmål, jeg ikke har set, så skriv gerne igen.
mvh
Flemming