Pige / kvinde33 år
Hej!
Jeg har en søster på 47 år, som har haft et langt misbrug af amfetamin.
Pga dette misbrug, fik hun en stor hjerneblødning og svævede imellem liv og død.
I 3 uger lå hun i kunstig koma.
Idag sidder hun i rullestol, og er delvis lam i højre side, har hukommelse besvær og talebesvær.
Vi mistænker desværre at risikoen for et tilbagefald er stor.
Hvordan vil det påvirke hende?
Vh En bekymret søster

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Hej bekymret søster
Sikke en barsk fortælling om din søster. Det kan nogle gange været ret store og uhyggelige skade amfetamin kan skabe.
Du skriver ikke årsagen til, at du tænker der er stor risiko for tilbagefald til amfetaminen. Jeg tænker dog, at der vil være mulighed for, at få misbrugsbehandling med henblik på tilbagefaldsforebyggelse. Der er også nogen steder mulighed for pårørende samtaler på et kommunal misbrugscenter. (De behøves ikke kendskab til din søster, men primært tale om hvordan det er at være pårørende).
Hvordan amfetamin i dag vil kunne påvirke din søster, tør jeg ikke udtale mig om. Stoffet er altid meget individuelt og man reagerer forskelligt fra person til person.
Jeg håber, at du kan bruge svaret til noget og jeg vil ønske alt det bedste både for dig og din søster.
Løkke