Pige / kvinde23 år
Hej. – hvordan stopper jeg bedst med et misbrug af smertestillende piller. – så anonymt så muligt vil gerne selv ud af det. – hvor lange er abstinenserne hvis jeg tager en kold tyrker. Hilsen den frustreret

Svar fra Brevkasserådgiver Brevkasserådgiver
Hej
Nu du ikke skriver noget om hvilke smertestillende piller der er tale om, kan det være svært at rådgive.
Er der tale om almindelige smertestillende præparater, såsom Pamol og panodil, vil der ikke være nogen fysiske abstinenser, men derimod kan ses hovepine og generel utilpashed ved længere tids forbrug. Er der tale om morfin eller benzodiazepiner, er det bedste at du taler med din læge om en udtrapningsplan, idet det betsmet godt kan give nogle ubehagelige abstinenser, såsom  uro, tristhed, hovedpine, sveden, åndenød, rindende næse, let udvidede pupiller, tåreflod og gåsehud. Ved mere fremskreden abstinens er de typiske symptomer: søvnløshed, mavesmerter med løs mave og kvalme, høj puls, kulderystelser og feber, smerter i kroppen og store pupiller.
Jeg håber at dette giver dig det svar du søger, ellers er du meget velkommen til at henvende dig igen.
Jeg ønsker dig al det bedste:)