Dreng / mand14 år
hej jeg er en 14 årig dreng som gerne vil prøve lean men min mor siger jeg skal vide om det er lovligt at drikke i danmark og hvordan man blander det så man ik for overdosis?

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Lean er et blandingsprodukt bestående af hostesaft og antihistaminer. Hostesaften kan man kun få på recept, så det er ikke umiddelbart lige til at lave. Desuden er der nogle der mixer det med alkohol, hvilket gør at man risikere at få det meget dårligt. Mht. blandingsforholdet i forhold til en overdosis kan jeg ikke svare på det, da det afhænger at mange ting. Bl.a. din vægt og hvor meget codein der er i hostesaften. En overdosis medfører at man stopper med at trække vejret, da åndedrætsmusklerne bliver lammet af blandingen. Det er derfor vigtigt at indtage det i små doser og aldrig alene.
Pas på jer selv
Hilsen Morten