Spørgsmål i Brevkassen d. 11.1.2014

Afhængighed Hjælp

KategoriBedøvende stofferKonkrete bekymringerKrop og sundhedOpioiderStoffer og abstinenserTramadol
Se svar
kommentar

Spørgsmål fraDreng / mand23 år

Hej. Jeg er en ung helt normal fyr., der indtil videre fungere normalt, så lange jeg har min medicin, men kan mærke at mit liv er ved at tage en nosedive. Jeg har et stort problem med afhængig, til smertestillende og sove i storedoser , oxynorm, oxycontin, dolol. Det begynde med med at havde smerter i ryggen pga flere tilfælde af diskusprolaps, og en bindevævs sygdom. Så havde på intet tidspunkt troet at det skulle blive sådan. Har ikke købt stoffer på det sorte marked, eller prøvet hårde stoffer, på trods af oxycobtin er jo en slags opiat/morfin/heroin. Har ikke engang prøvet hash siger lidt om mig. Ps. Alt min medicin er lovligt udskrevet. Har søgt hjælp hos lægen, der var intet hjælp, har prøvet st kontakte misbrug center men blev afvist, for de sagde mere eller mindre, at de kun hjælp folk der er narkomaner og køber ting på det sorte markede osv. Føler mit liv, dag får dag bliver ødelagt, og min største drøm er at være clean, og leve er normalt liv. Men føler bare at står helt alene med det, og ingen kan/vil hjælpe mig. Hverken læge, det offentligt, misbrug center, den eneste hjælp jeg kan få er hos en privat rehab klinik men det koster ca. 34.000 til 54.000 og det har en ung fyr ikke har råd til. Har du et råd til mig.? Eller et behandlings sted, som kan hjælpe gratis, eller i hvertfald til en billigere pris. Mvh. Mads

Svar fra læge Henrik Thiesen

Hej
Det du beskriver er et godt eksempel på at der ofte kommer bivirkninger på stoffer som gives i store doser over lang tid uanset hvilke stoffer eller medicintyper det er. Jeg har i tidens løb behandlet mennesker som er blevet fanget i samme problematik som dig men har fortsat i mange år.
Som du beskriver det, bliver du abstinent når du prøver at holde op. Du beskriver ikke om du får smerter når du holder op men det vil sandsynligvis være tilfældet.
Jeg mener ikke at det er i orden at du afvises når du beder om hjælp i misbrugsbehandlingscentret fordi de burde være specialister i behandling af afhængighed men på den anden side så har de deres fokus på de sociale problemer som mennesker med misbrug kan have og dybest set kan man vel kalde din problemstilling for overmedicinering og problemer med bivirkninger.

Der er flere veje:
1. Din læge kan hjælpe dig med at aftrappe medicinen. Det kræver planlægning og noget tid men ofte så er det en meget positiv oplevelse at gå igennem hvis det håndteres ordentligt. Det kræver dog at man ved noget om den opiaters effekt og den psykiske effekt af aftrapning samt forstår hvordan man håndterer de små nedture der kommer i forløbet. Det er ikke helt ”smertefrit” at blive aftrappet men det er vigtigt at afveje det mod den situation man ellers står i.

2. Misbrugscenter kan løse opgaven rent praktisk men fokus er som sagt meget på sociale- og psykiske problemer som du ikke rigtigt har.

3. Smerteklinik. Den problemstilling du har fået behandling for er smerter og en af problemerne med at aftrappe smertestillende kan være genopblussen af smerter, i hvert fald i aftrapningsperioden. Smerteklinikken har erfaring i behandling af smerter men ved også hvordan man kan aftrappe medicin og hvis det er nødvendigt give dig en anden behandling som kan holde smerterne nede. De kan også rådgive om andre måder at behandle smerter på og sætte behandling i gang.

Så umiddelbart mener jeg du skal bede din læge om en henvisning til smerteklinik og selvom der nok er ventetid så er det ikke en grund til at lade være.

Held og lykke med opgaven
Henrik

0 kommentar

Skriv en kommentar

Relaterede spørgsmål

Dreng / mand58 år

Muskel skader amfetamin

Kan amfetamin giver muskelskader/lammelser ? 2 venner der er mange årlige amfetamin misbrugere, har begge fået en næsten lam skrumpe arm. Det ses meget tydeligt, resten af kroppen synes rimelig nor...
Pige / kvinde20 år

mdma og skelen

hej havde læst i bl.a. havde nogle læger som rådgivere, derfor spørger jeg her. jeg har taget mdma et par gange i løbet af året, men de sidste to gange har jeg skelet fuldstændig ukontrollerbart. m...
Pige / kvinde28 år

Levertal

Hej. Jeg har fået målt mit levertal (gamma-GT) som desværre var blevet lidt højt pga. mit overforbrug af alkohol (tallet var på 62). Jeg har derfor besluttet mig for at stoppe med at drikke, da det...
Se flere spørgsmål >
Netstof gruppechat

Gruppechat hver torsdag

00
Dag
00
Time
00
Min
00
Sek
På torsdag kl 19:30 kan du igen chatte med jævnaldrende om stoffer. Skal du ha' en SMS når chatten åbner? Så tilmeld dig en anonym SMS-notifikation.
Læs mere >