Dreng / mand15 år
Hej, jeg er som sagt 15 år, og tager stoffer… Jeg tager de stoffer jeg kan få fat i "E"-pille, Hash, Pot, Skunk, Marok (sort,lilla), Kokain… Jeg har det fint nok både fysisk og psykisk, jeg klarer mig fint nok i skolen og får gode karektere, men jeg vil gerne holde op med at tage dem… mine forældre ved ikke jeg gør det…

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Jeg går ud fra at dit spørgsmål er: "hvordan skal jeg holde op med at tage stoffer?"….men for at være helt ærligt, når du skriver "jeg tager de stoffer jeg kan få fat i", så har jeg rigtig svært at tro at dit problem kun er at du gerne vil holde op med at tage stoffer og at det går fint nok i øvrigt. Ingen person på 15 år (eller mere, for den sags skyld) vil tage stoffer på den ukritiske måde uden at have ret alvorlige problemer på andre områder.
Så, min råd er at du snakker om det med dine forældre, hvis de er til at snakke med. Hvis de ikke er det, eller hvis de ikke ved hvad de skal gøre ved det, så kan du snakke med din læge eller din lærer/PPR kontoret i din skole, eller henvende dig til Børn-og ungeafdelingen på din kommune.
At holde op med at tage stoffer i din alder skulle ikke være et ret stort problem. I bund og grund er det bare om at beslutte at holde op og så gør det, og omvendt at tage stoffer på den måde når man er 15 år kan få så mange negative konsekvenser på din udvikling og fremtid…og også på dit nuværende liv at det er en rigtig god ide at vil holde op….men igen, der må være andre problemer end bare stoffer i dit liv. Find dem og løse dem.
Når det er sagt, hvis du ikke ved hvordan du skal holde op med at tage stoffer så her kommer nogle praktiske råd. Det første er at du skal undgå de situationer som giver dig lyst til at tage stoffer. Typisk er det at være sammen med dine venner som tager stoffer, men det kan også være at sidde foran din computer og spille eller lign. Når du holder op med at tage stoffer kan du opleve forskellige symptomer som f.eks. fysisk eller psykisk ubehag, restløshed, m.m. Alle disse symptomer vil forsvinde af sig selv efter nogle dage, så det gælder bare om at holde fast. Lige meget hvor ubehagelige disse symptomer er, er de ikke farlige og hvis du holder ud, så efter et stykke tid hvor de bliver værre og værre, vil de nå deres top og bagefter begynde at miste deres kraft. Det er også praktisk at have nogle små ting som kan aflede dig når du lige pludseligt få lyst til stoffer. Det kan være at ringe til nogen, lave en ting som optager dig i 10 min.,m.m. Som regel varer disse "lyster" 5-10 min. og hvis man optager sig selv med noget andet i den tid, så forsvinder de igen.
Endeligt sker det ofte at man falder i. Det er ikke en katastrof og det betyder ikke at du ikke kan vinde over stofferne. Det er en del af processen. Man skal kigge på det der gjord at man tog stoffer igen, og så lære af det så man undgår at sætte sig selv i den samme situation i fremtiden.
Jeg håber at mit svar kunne hjælpe dig lidt.
Skriv igen hvis du er i tvivl
Held og lykke med det
Eric