Pige / kvinde16 år
Hej
Min gode ven tager stoffer, som ecstasy og kokain, når han skal til fester. Han siger at at maks tager det en gang om måneden. Jeg ved ikke helt hvad der kan ske med ham, altså hvad konsekvenserne ved det, er?
Kan i måske hjælpe mig med, hvilke konsekvenser der er ved de to forskellige stoffer, hvis min ven kun tager det en gang om måneden?
-og tror i muligvis at han er afhænig af det?
Og hvad sker der med kroppen når man tager de to stoffer? -han tager dem ikke på samme tid, kun én af dem til én fest!

Svar fra Rusmiddel-ekspert Helle Cold Larsen
Hej
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå du gerne vil vide lidt mere om kokain og ecstasy, og hvilke konsekvenser det kan have for din gode ven, at han tager det.
Der er altid konsekvenser ved at tage rusmidler.
Kokain er faktisk et at de rusmidler du hurtigst risikerer at blive afhængig af. Man kan både blive psykisk og fysisk afhængig af kokain.
Som abstinenser kan man opleve rigtig meget uro i kroppen. Det kan være så svært at finde ro, så man begynder at tage andre rusmidler for at finde ro – fx begynde at ryge hash og dermed få et sidemisbrug. Ved en høj dosis at kokain kan man risikerer at få kramper og hjertesvigt, hvilket kan blive meget alvorligt.
Ecstasy kan man hurtigt opbygge tolerans overfor. Det betyder at man oplever, at man skal tage mere og mere af stoffet for at blive påvirket. Ecstasy kan forstyrre ens psyke og ens sind rigtigt meget. Man kan som abstinenser, efter man har taget stoffet, opleve en stærk nedtryghed, føle sig "tom" i humøret og opleve depression.
Når man er påvirket – og det gælder både ved kokain og ecstasy, mister man sin dømmekraft. Man kan have svært ved at regulere søvn, tørst og sult og man kan komme til at gøre ting man ellers ikke ville have gjort, overskride sine grænser.
Det er godt din ven ikke blander de forskellige rusmidler. Gør man det, kan det få nogle alvorlige konsekvenser, da kroppen ikke kan finde hvad der sker når man blander flere rusmidler og derfor kan kroppen  reagere voldsomt på det.
Har din ven lyst til at få mere viden,  hjælp og rådgivning- vil det være fint om du fortalte ham og viste ham www.netstof. dk.
Han kan sikkert finde meget viden, dels under vores leksikon, men også læse de spørgsmål andre har stillet eller følge de debatoplæg der er på siden.
Jeg håber du har fået svar, og ønsker det bedste for din ven.
Pas på dig selv,
Helle