Spørgsmål i Brevkassen d. 12.2.2019

MDMA

KategoriAlkoholFeststofferFuckupsKonkrete bekymringerKrop og sundhedMDMANysgerrighed
Se svar
kommentar

Spørgsmål fraPige / kvinde23 år

Jeg skriver denne besked, da jeg er nysgerig omkring nogle ting med hensyn til stoffet MDMA/Exstacy. 

Jeg intog en vis mængde MDMA på min fødesldag, og selvom det er et år siden påvirker det mig stadig nogen gange den dag i dag. Jeg får nogen gang flashbacks fra episoden men det er ikke så tit. Jeg indtog Emma oralt den aften og blandede det med alkohol. Jeg kunne mærke rusen efter noget tid, men før forgiftningen træd i kraft, var jeg meget hyperaktiv, kærlig, social og selvcenteret. 

Jeg kan huske noget af min forgiftning som om det var i går. Nogen af de symptomer jeg havde var ophubning, forhøj stigning af temperatur. Jeg havde det som om mine organer stoppede med at virke. Jeg kunne ikke mærke noget og næsten heller ikke genkende de mennesker jeg var i rum med. 

Jeg blev indlagt på hospitalet og de fortalte mig, at jeg var heldig og være i live. 

Jeg havde næsten morgen efter hændelsen oplevet synske halluciaioner i form af talrækker ud af mine hænder, farveskift, lyde og stemmer i mit hud, hårene på min hud forsvandt osv. 

Mit spørgsmål til jer er, hvorfor det ikke gider og forsvinde og hvorfor jeg nogen gange tænker tllbage på hændelsen. 

Har i nogle råd til hvordan jeg kan bejarbejde det? 

Jeg har siden hændelsen ikke indtaget stoffet MDMA, da jeg er bange for at hændelsen kommer op i mig igen. 

Jeg vil gerne vide hvad der gør Emma så farligt og hvad er jeres erfaringer med stoffet. 

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup

Hej

Tusind tak for din mail.

Hvor er du heldig at du fik hjælp i tide og dejligt at høre at du ikke tager MDMA mere!

Du har været udsat for en forgiftning, der har påvirket din hjerne så meget at du stadig oplever flashbacks. Tiden og afholdenhed fra stoffet er en vigtig faktor i det at få det bedre. Når du skriver at der er gået et år siden du indtog MDMA sidst, og du stadig udviser symptomer, kan jeg på det kraftigste anbefale dig at søge læge, og fortæller hvad du oplever. Måske der kan være hjælp at hente og evt. er der mulighed for at dulme de symptomer du skriver om, enten via  samtaler med en psykolog eller en psykiater.

Ofte når man har haft en nærdødsoplevelse som du beskriver det, sætter det sig fast i ens hukommelse og man oplever at hjernen gengiver det ubehag du var udsat for.

Mht. stoffets farlighed kan jeg anbefale at læse https://netstof.dk/leksikon/ecstasy-mdma  og nyhederne på DR i forbindelse med dødsfald bladnt unge.

 https://www.dr.dk/nyheder/indland/misbrugsekspert-mdma-er-farligt-er-en-sandhed-med-modifikationer

I mit virke som Rusmiddelbehandler har jeg desværre oplevet to dødsfald, hvor der var MDMA involveret, så jeg er meget forbeholden over for stoffet.

Håber at det var svar nok!

Hilsen

Morten

 

 

 

 

0 kommentar

Skriv en kommentar

Relaterede spørgsmål

Pige / kvinde20 år

mdma og skelen

hej havde læst i bl.a. havde nogle læger som rådgivere, derfor spørger jeg her. jeg har taget mdma et par gange i løbet af året, men de sidste to gange har jeg skelet fuldstændig ukontrollerbart. m...
Pige / kvinde21 år

Kan man blande ADHD medicin med coke?

Hvis man tager ADHD medicin ( elvanse ) for en adhd diagnose, kan der så komme alvorlige konsekvenser hvis man tager coke oven i, bare en enkelt gang? Hvad ville der ske? Hvad hvis man stoppede ADH...
Pige / kvinde30 år

Cbd m. under 0.2% thc

Hej😊 Jeg har røget hash hver eneste dag i over 15 år, men da jeg fik kørekort, tog jeg en kold tyrker, og jeg har ikke røget hash i 1 år og 4 måneder nu. Forleden dag fortalte en veninde mig om cb...
Se flere spørgsmål >