Pige / kvinde18 år
Hej.
Jeg skriver SRP og vil i den forbindelse gerne høre, hvordan det kan være, efter langtidskonsekvenser efter indtagelse af MDMA.
Jeg ved det kan skade, nyrerene, leveren og hjertet – hvad er forklaringen på dette?
Mvh

Svar fra rusmiddelekspert Torben Vangsted Boel Hansen
Hej
langtidskonsekvenserne ved brug af MDMA kan, som du skriver, blandt andet være skader på lever og nyre, disse organer renser og kommer på overarbejde når man indtager fx MDMA. Under MDMA rusen trækker blodårerne sig sammen og hjertet begynder at slå hurtigere, hvilket hjertet ikke har godt af i længere tid. Der ud over kan man ofte se meget små punkthjerneblødninger, når man skanner hjernen på mennesker der har brugt eller bruger MDMA.
MDMA påvirker de mekanismer der styrer serotonin og dopaminproduktionen i hjernen og kan forvolde skader der blandt andet kan føre til depression.
Der er, som du sikkert har hørt eller set i medierne, også en risiko for overdosering af MDMA, som i yderste konsekvens kan føre til dødsfald.
Med venlig hilsen
Torben