Dreng / mand18 år
Hej er en dreng på 18 år og hedder Nicklas,håber i kan hjælpe mig her, jeg har taget Emma/MDMA over 20 gange i mit liv og tager kun MDMA i krystal form, mit problem er så at jeg ligesom er forelsket i stoffet tænker hele tiden på det og får en stor træng til MDMA, men hver gang jeg tænker på det oplever jeg heletiden flashbacks. Hver gang jeg har taget MDMA har det altid været 1 gr eller over på en aften.. Jeg blander det altid med alkohol for at få en bedre effekt. Håber i kan hjælpe på det jeg har skrevet. Har lige et sidste spørgsmål hvor lang tid er MDMA i blodet og hvor lang tid kan det spores i kroppen.

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Tusind tak for dit brev.
Jeg vil forsøge at svare på det så godt som jeg kan!
Du skriver at det er et problem at du ligesom er forelsket i stoffet og tænker på det hele tiden.
Det du der beskriver er afhængighed!
Sådan føles det at være afhængig af et stof, man kan ikke selv kontrollere tankerne og fokuserer hele tiden på hvornår man kan få fat i stoffet igen. Du beskriver også at du får flashbaks, hvilket er en helt normalt bivirkning når man indtager MDMA. Nogle gange forsvinder det efter noget tid, andre gange kan man blive ved med at opleve flashbaks mange måneder efter man er stoppet.
Mit bedste råd til dig er at tage dig selv og din "forelskelse" alvorlig og få talt med nogen om det, enten på dit lokale rusmiddelcenter eller evt. på den skole du går på, måske de har en rusmiddelkonsulent tilknyttet!
Hvor lang tid MDMA kan spores afhænger af hvor meget og i hvor lang tid man har taget stoffet, men en tommelfingerregel er, at det kan spores i 3-5 dage i urin og blod og op til 90 dage hvis det er hårprøver man tester.
Mange hilsner
og et håb om at du tager dig selv alvorlig
Morten
PS. Det at du blander stoffet med alkohol skal du passe meget på med, som oftest kan man indtage væsentlige større mængder alkohol når man er på stoffer med risiko for en alkoholforgiftning..