Pige / kvinde17 år
Hej jeg ville høre om hvor mange gange man skal have taget Emma/MDMA og hvor hyppigt fx hvis man tager lidt en gang om ugen. Gør det så noget? Altså kan man blive afhængig eller få slemme bivirkninger? Er bivirkningernes tidspunkt uforudsigelige eller? Jeg har kun prøvet det en gang men nu høre jeg om hvor farligt det egentlig er selvom jeg tror jeg kun tog meget lidt, dog varede det op til 4-5 timer.

Svar fra rusmiddelekspert Torben Vangsted Boel Hansen
Hej
Det er nogle virkelig gode spørgsmål du stiller, så gode at det er svært at svare helt præcist på. Men nu prøver jeg:
Der er altid en risiko for bivirkninger ved at bruge rusmidler, også selvom man kun gør det sjældent. Bivirkningerne ved MDMA er uforudsigelige, nogle oplever bivirkninger ved bare at prøve en gang, andre oplever det efter kortere eller længere tids brug.
Bivirkningerne ved MDMA kan være meget ubehagelige fx kramper, tristhed, psykisk ustabilitet og for nogle depressioner.
I forhold til afhængighed så er det også meget forskelligt, nogle får så positiv en oplevelse at de får lyst til at tage MDMA igen og igen, hvilket kan føre til afhængighed, men ofte også en oplevelse af større og større nedture efter at have være påvirket.
Det er meget sjældent jeg har oplevet at unge har søgt behandling udelukkende fordi de har følt sig afhængige af MDMA, men jeg har talt med mange unge der efter et stykke tid med brug af MDMA, kan fortælle at bivirkningerne har ført til at de søgte hjælp for at stoppe med MDMA.
Jeg håber jeg har svaret ordentligt på dine spørgsmål, ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Mvh
Torben