Pige / kvinde15 år
Hej er en pige på 15 år, som skriver en bog.
Hvor hovedpersonen i bogen, kommer ud i et stofmisbrug (ecstasy).
Er i tvivl om, hvordan man kommer ud af misbruget.
Har et par spørgsmål, som du meget gerne må besvare.
Spørgsmål:
1. Kan man godt komme ud af det der hjemme, uden at komme på et afvænnings center?
2. Kan man drikke sig så fuld at man næsten ingenting mærker?
3. Og kan man tage en sovepille, så man falder i søvn. Og vågner op, hvor man så ikke er afhængi af det længere. Men stadig huger efter stoffet?.
Mvh: Pigen på 15.

Svar fra Brevkasserådgiver Brevkasserådgiver
logo-netstof
Kære Pigen på 15
Mange tak for din mail.
Hvor er det spændende, at du er igang med at skrive en bog. Den  må du linke her på netstof.dk, når den er færdig.
Du stiller i din mail 3 forskellige spørgsmål. Jeg vil svare på dem et ad gangen.
Svar på spørgsmål 1.
Er man kommet ud i et misbrug af rusmidler (her ecstasy) og gerne vil ud af det, kan det være rigtigt svært.
Det handler bl.a. om, hvor afhængig man er blevet, hvor længe man har taget stoffet og hvor motiveret man er for at stoppe.
Du spørger om man kan stoppe sit misbrug hjemme, og derfor ikke behøver at komme i afvænning.
Det kan man godt.
Det er slet ikke alle, der kommer i afvænning, når man skal stoppe et misbrug. Mange klarer det selv eller med støtte fra en professionel fx. fra den kommune, hvor de bor.
Man kan søge hjælp hos sin egen læge, eller sin kommune.
Måske man også kan støttes af ens forældre, eller andre i familien man har tillid til.
I mange  kommuner findes der også misbrugscentre, der kan hjælpe og støtte unge med at stoppe deres misbrug, både når man er over og under 18 år.
Det, der er vigtigt, når man skal stoppe, er, at man er motiveret. Det betyder, at man har lyst til at leve anderledes og ikke lade stofferne styre ens liv længere. Selvom man har besluttet sig for at ændre sit liv og stoppe,kan det være rigtigt svært. Mange gange er rusmidlerne blevet en stor del af ens hverdag.  Måske tager man det hver gang, man er i byen og det kan være svært at forestille sig en bytur uden ecstacy.
Måske man har brug for en periode, hvor man ikke går så meget i byen som tidligere, eller går i byen på en anden måde. Det kan være en god ide at fortælle sine venner, at man er stoppet med at tage rusmidler, at man har brug for at de støtter en og at de ikke frister en.
Den  følelse stoffer kan give, kan man opnå på andre måder. Fx. ved at løbe en tur, dyrke yoga, spise noget lækker mad, kysse eller dyrke sex.
Det vil være en god ide at forfølge nogle af de ting i den periode, hvor man stopper sit misbrug.
Når man stopper et misbrug oplever man abstinenser. Ved ecstacy er abstinenserne lige som abstinenser ved andre centralstimulernede stoffer, som fx. kokain og amfetamin. Træthed, paranoia og depression er mest gældende, når det handler om ecstacy.
De psykiske skader ved ecstacy kan være nedsat evne til at lære og huske, varig depression og tristhed.
Forskningen peger også på at det kan give hjerneskade.
Du kan læse mere om ecstacy her i vores leksikon eller på https://www.sst.dk/vidensbase/forebyggelse/stoffer/oversigt-over-stoffer.
Svar på spørgsmål 2.
Du spørger, om man kan drikke sig så fuld, at man næsten ingenting kan mærke.
Man kan ikke drikke sine problemer og følelser væk, men man kan drikke så man oplever, at man glemmer dem eller skubber dem til side. Men de kommer tilbage, når man bliver ædru og ofte med dobbelt styrke, fordi man måske har gjort noget uhensigtsmæssigt eller dumt mens man var fuld.
Man kan også drikke så meget alkohol, så man får et black out. Det betyder, at der vil være timer i løbet af en aften, du ikke kan huske. Du kan måske ikke kunne huske, hvordan du kom hjem, om du gik alene osv. Det er rigtigt ubehageligt at have timer, hvor man ikke kan huske hvad man har lavet, og man kan komme galt afsted, når man drikker så meget, at man slet ikke er ” med” selv.
Svar på spørgsmål 3.
Du spørger til sovepiller. Om man kan tage en sovepille, falde i søvn, vågne op og så ikke være afhængig (af ecstacy) længere.
Man kan ikke tage en sovepille og falde i søvn, og vågne op og så ikke være afhængig længere.
Sovepiller vil måske gøre, at man har fået slappet af og derfor er mere klar både i kroppen og hovedet når man har sovet. Men er kroppen afhængig af et rusmiddel, er den det også efter man har sovet- også selvom det er en søvn på sovepiller.
Sovemedicin fx. Benzodiazepiner får man ordineret af sin læge, hvis man har store problemer med at falde i søvn på en måde så det er sundhedsskadeligt for en.
Dog sælges sovemedicin på det illegale marked,  da nogle bruger sovemedicin sammen med alkohol eller andre rusmidler. Man bruger sovemedicin til enten at forstærke den sløvede virkning alkohol eller hash giver, eller for at “falde ned” efter man har taget fx. ecstacy eller kokain.
Det er  rigtig farligt at blande sovemedicin og alkohol/ andre rusmidler, da der er stor risiko for forgiftning, der i værste fald kan medføre døden.
Så man skal lade være med at bruge sovemedicin som et rusmiddel og man skal ikke blande rusmidler.
Håber du kan bruge mine svar, ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Held og lykke med bogen.
Pas på dig selv,
Kh Helle