Spørgsmål i Brevkassen d. 7.10.2013

HPPD

KategoriAmfetaminAngstFeststofferFuckupsKokainKrop og sundhedMDMAMethamfetaminNysgerrighed
Se svar
1
1 kommentar

Spørgsmål fraDreng / mand29 år

Kære Henrik

I skrivende stund 7/10-13 er det 16 dage siden jeg tog stoffer for sidste gang.

Jeg tog MDMA 3 weekender i træk, og den sidste weekend var det i kombination med både Amfetamin og Kokain og søvnløshed fra fredag morgen til søndag omkring midnat. I de efterfølgende dage gik det op for mig at jeg for alvor havde dummet mig denne gang. Jeg havde problemer med at se i mørke og lys nærmest blændede mig. Udover det føltes det som om jeg ikke var til stede, og verden nærmest foregik ved siden af mig. Det var en yderst mærkelig og skræmmende følelse. Følelsen af ikke at være til stede er heldigvis forsvundet. Nu står jeg tilbage med det jeg efter egen research har fundet frem til kaldes HPPD. Det viser sig som en masse små prikker der flimrer rundt i mit synsfelt, og jeg har svært ved at fokusere. Det er værst i mørke rum og på hvide overflader.

Mine spørgsmål er:

Hvordan skal jeg forholde mig? Bør jeg opsøge egen læge? Er det muligt at tage medicin der kan fjerne eller lindre symptomerne? Er det muligt at HPPD er midlertidigt? Noget jeg selv kan gøre for at lindre symptomer? Noget jeg absolut ikke må gøre?

Jeg har besluttet at dette var dråben der fik bægeret til at flyde over og ønsker aldrig at indtage nogen former for narkotika igen. Jeg håber at mit spørgsmål kan hjælpe andre til at se, hvilke bivirkninger psykedeliske stoffer kan føre med sig.

Jeg ser frem til at få besvaret mine spørgsmål da det går mig meget på. Ligeledes håber jeg andre kan få gavn af svarene da jeg umuligt kan være den eneste der har fået HPPD.

Med venlig hilsen

Svar fra læge Henrik Thiesen

Hej
HPPD eller Hallucinogen persisting perception disorder er ikke moget der forekommer ret ofte og jeg har i de adskillige tusinde jeg har set gennem tiden ikke haft en eneste med problemet så min kliniske erfaring er lige så stor som antallet af patienter. Man kan måske opfatte det som en fysisk variant af de symptomer andre får i form af angst og tankeforstyrrelser og det er da også sådan at det for langt de fleste svinder i løbet af nogle måneder men en lille del har symptomer i lang tid.

Du beskriver at det er blevet bedre hvilket tyder på at der er en langsom bedring og dermed også at det kan forsvinde. Der er forskellige medicintyper (antipsykotisk, antiepileptisk og klonidin) som alle har deres egne bivirkninger men det kan være forsøget værd hvis symptomerne ikke svinder af sig selv over nogle uger. Min erfaring med behandling af problemer efter stofbrug tilsiger mig at det er dårligt at vente lang tid før man forsøger lindrende behandling fordi tilstandene har tendens til at blive kroniske når man venter for længe.
Så søg læge hvis problemerne ikke svinder i et rimeligt tempo og undgå så psykedelika i fremtiden.

Hilsen
Henrik

1 kommentar

Anonym

Hej begge to.

Jeg tog 2CB for ca 15 år siden, og kan bekræfte at hvis man ikke gør noget ved det, at der er en chance for at tilstanden bliver kronisk.
Dette er sket ved mig -heldigvis er det kun i udkanten af mit syn, og de generer mig heldigvis ikke til daglig.

Mvh.

Skriv en kommentar

Relaterede spørgsmål

Pige / kvinde20 år

mdma og skelen

hej havde læst i bl.a. havde nogle læger som rådgivere, derfor spørger jeg her. jeg har taget mdma et par gange i løbet af året, men de sidste to gange har jeg skelet fuldstændig ukontrollerbart. m...
Pige / kvinde21 år

Kan man blande ADHD medicin med coke?

Hvis man tager ADHD medicin ( elvanse ) for en adhd diagnose, kan der så komme alvorlige konsekvenser hvis man tager coke oven i, bare en enkelt gang? Hvad ville der ske? Hvad hvis man stoppede ADH...
Pige / kvinde30 år

Cbd m. under 0.2% thc

Hej😊 Jeg har røget hash hver eneste dag i over 15 år, men da jeg fik kørekort, tog jeg en kold tyrker, og jeg har ikke røget hash i 1 år og 4 måneder nu. Forleden dag fortalte en veninde mig om cb...
Se flere spørgsmål >