Pige / kvinde
Hej
Jeg er 20 år gammel medicinstuderende.
Jeg har en veninde der flyttede til en storby i udlandet for ca. et halvt år siden. Hun er 19 år gammel og derfor myndig.
Hun har for nyligt fortalt mig at hun tager stoffer. Jeg har ikke rigtig nogen fornemmelse af hvor ofte hun gør dette. Men jeg ved at hun ind til videre har prøvet flere forskellige rusmidler, så som kokain, LSD etc.
Jeg er igennem mit studie klar over hvilken påvirkning disse stoffer kan have på kroppen. Hun mener ikke selv hun har risiko for at blive afhængig, hvilket selvfølgelig er slemt nok da man kan frygte hun ikke er klar over hvad hun udsætter sig selv for.
Det jeg dog er mest nervøs for er at hun skal udvikle evt. depression eller lign. psykiske lidelser. Det skal her nævnes, at hende og hendes familie har haft problemer med sådanne lidelser før.
Jeg er meget i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an. Jeg er nok inde i stoffet til kunne informere hende om hvilken risiko hun løber. Men eftersom hun er myndig og desuden bosiddende så langt væk har jeg meget svært ved at se hvordan jeg kan hjælpe hende? Hun er en meget tæt veninde, og jeg tror desværre ikke der er nogen tættere på hende som vil være mere egnede til at hjælpe. Jeg vil gerne have et råd om hvordan jeg bedst mulig griber det an.
På forhånd tak

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej
Du lyder da til at være en både god og opmærksom veninde. Det vigtigste i den situation er nok, at finde ud af om din veninde synes hun har brug for din hjælp, om hun vil snakke med dig om hvorfor hun tager stofferne o. lign. Jeg tror det er hensigtsmæssigt at være meget direkte omkring din helt relevante bekymring og tilbud om at hjælpe hende. Hvis hun ikke ønsker at snakke om det eller tage mod din hjælp for nuværende, må du selvfølgelig finde ud af hvor din grænse går i forhold til jeres venskab. Hvis hun åbner op for at modtage hjælp kan et tilbud f.eks. være at støtte hende i at få relevant professionel hjælp f.eks.. misbrugs behandling. Det lyder dog ikke til det er der hun er endnu. Du kan evt. også vise hende hvor bekymret du er ved at vise hende hvad du har skrevet …og mit svar.
Håber det kan hjælpe dig/ jer så stofferne ikke kommer til at stå imellem jer.
Mange hilsner Silas