Pige / kvinde21 år
Jeg har læst en del om mikrodosering, og jeg er meget interesseret i at prøve. Jeg bruger aldrig nogen former for stoffer, sådan i forbindelse med at gå i byen, men jeg synes det her er meget anderledes. Hvad nu hvis man kan meget mere, end man normalt kan. Hvis man kan klare mere i hverdagen. Det kunne jeg godt bruge.
Nå, men jeg har som sagt læst og set en del, men alligevel er der sådan en lille tvivl indeni mig. Måske netop fordi jeg aldrig ville tage stoffer normalt. Hvis det er så godt, hvorfor gør alle det så ikke. Ja, hvorfor er der ikke mikrodoser i corn flakes, hvis det kan gøre mig til et bedre og mere effektivt menneske? Ja, det var selvfølgelig for sjov, men det jeg nok har brug for at spørge direkte om er: Hvad er problemet? Bagsiden ved at mikrodosere. Jeg synes der er stort fokus på muligheder og fordele, og så bliver jeg måske nok lidt mistænksom. Tror bare jeg har brug for at høre noget om det, fra en anden slags eksperter end dem jeg plejer at følge. Håber du forstår.

Svar fra rusmiddelekspert Søren Holm
Hej
Du har helt ret i, at der i øjeblikket primært er fokus på mulighederne og fordelene ved mikrodosering, og at det kan være svært at finde beskrivelser af ulemperne.
Sådan er det ofte i begyndelsen, når et nyt stof eller en ny anvendelsesmåde introduceres. På længere sigt viser der sig dog altid at være ulemper og bivirkninger.
Det er derfor vigtigt at være bevidst omkring, at der på nuværende tidspunkt ikke er forsket så meget i ulemperne ved mikrodosering og at "forskning" og anekdoter oftest videreformidles af personer, der er fascineret af disse stoffer og har et meget optimistisk syn på de potentielle anvendelsesmuligheder. Derudover er den nuværende forskning primært baseret på subjektive beskrivelser fra forsøgspersoner med tidligere erfaringer og positive holdninger til psykedeliske stoffer, da det typisk er denne gruppe, der har meldt sig til de videnskabelige forsøg.
Den begrænsede forskning indenfor området har indtil videre vist, at ulemperne ved mikrodosering kan være øget angst og ubehag samt mindre energi og fokus. Derudover mener nogle eksperter, at mikrodosering muligvis kan øge risikoen for hjerteproblemer. Se evt. dette link: https://www.heffter.org/microdosing-lsd-research-potential/
Udover dette skal man være opmærksom på risiko for krydsreaktion med anden medicin.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og du er meget velkommen til at skrive tilbage.
De bedste hilsner
Søren