Dreng / mand22 år
Hej,
For cirka to måneder siden tog jeg LSD, og jeg har aldrig prøvet det før.
Det var meget, meget ubehageligt, det hele kørte i ring og var dystert og jeg endte ved lægen.
Nu har jeg den oplevelse, at jeg dirrer og er bange og jeg tænker på, om jeg har ødelagt noget ved min psyke.
Jeg har lige haft influenza og været skidt tilpads, og når jeg får det dårligt (ondt i maven, svimmel, kvalme) så er det ligesom tankerne om den dårlige LSD-oplevelse kommer tilbage og jeg bliver meget nervøs.
Jeg tager ellers ikke stoffer, jeg har røget hash i ny og næ til fester. Jeg røg en smule hash for 10 dage siden, og siden da har jeg haft det rigtig ubehageligt.
Det er ikke noget jeg normalt gør mig i, hverken hash eller LSD. Og jeg har ikke lyst til at gøre det mere.
Det var ligesom at hashen fik mig tilbage i det ubehagelig LSD-trip.
Kan jeg sidde fast i det? Forsvinder det igen? Jeg er virkelig nervøs for det. Nogen gange "popper" den verden op igen, men ikke altid f.eks. når jeg snakker med folk, ser tv, sover, arbejder osv. er der intet. Det er kun når jeg er alene og tænker, eller når jeg har ondt i maven eller har det fysisk skidt er jeg bange for det har noget med LSDen at gøre.
Jeg håber du kan hjælpe.
p.s. jeg er nervøs for dit svar, for om jeg kan sidde fast i LSD-verdenen hvis du siger at det er en mulighed. Derfor har jeg heller ikke turde søge information om det.

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Tak for dit spørgsmål.
Jeg kan godt forstå at du er nervøs, det du gennemlever lyder bestemt ikke rart.
De symptomer du beskriver(angst, dirren) er desværre almen kendte symptomer/senabstinenser, for dem der har taget LSD. Det er langt fra alle der får det sådan , men jeg kender en del unge der har de samme følgevirkninger som du beskriver. Ligeledes kan de heller ikke tåle at ryge hash mere, da de oplever flashbacks når de gør det. Måske nok fordi rusen minder lidt om den rus man er på, når man indtager LSD.
Jeg kan ikke fortælle til hvor lang tid der går før du bliver "normal" igen. For nogle går der uger, andre skal bruge år til det. Det jeg kan sige til dig er at du skal holde dig fra alle typer stoffer fremadrettet, da de kun vil forværre dit tilstand. Desuden vil jeg på det kraftigste opfordrer dig til at søge læge igen, være åben og ærlig over for ham /hende om hvad du har taget af stoffer og dine symptomer. Ydermere skal du  leve sundt og dyrke noget motion, så er jeg ret sikker på at dine flashbacks forsvinder med tiden.
Skriv endelig igen, hvis du har brug for det…
Mange hilsner
Morten