Spørgsmål:

Serotonin forgiftning

Dato: 02.10.2020

Køn: 

Pige/Kvinde

Alder: 

20år

Hej. 

Jeg har i sidste weekend indtaget MDMA og kokain. Det er nu ca 1,5 tiden jeg sidst har rørt MDMA og nok 4 ugers tid siden, at jeg tog kokain. Dagen efter fik jeg det ualmindeligt og pludselig meget dårligt. Om aftenen fik jeg nemlig en reaktion, jeg aldrig har oplevet før.

Jeg koldsvedte, frøs og rystede over hele kroppen og fik slemme mavekramper. Jeg gik på toilettet, da jeg skulle kaste op. På vej derud følte jeg, at jeg var ved at besvime og bed også mærke i, at min syn, blev én stor, rystende bevægelse - fuldstændig som om, at jeg stadig var påvirket af MDMA. Mit hjerte hamrende derud af, mit puls steg kraftigt og måtte virkelig koncentrere mig om min egen vejrtrækning. Det føltes som om, at jeg var ved at få et hjertestop. Bagefter så jeg mig selv i spejlet og jeg, havde da spejlblanke og kæmpestore pupiller igen (som hvis jeg var påvirket).  Dernæst fik jeg så virkelig dårlig mave. Da jeg gik ind for at lægge mig igen, fik jeg det hurtig endnu dårligere, mavekramperne blev værre og jeg skulle igen kaste op. Dagen efter fortalte min kæreste, som havde holdt mit hovede, at jeg blev brandvarm og faktisk var helt væk i små 10 sek. Hvor jeg krampede i kroppen.   På 3. Dagen måtte jeg ligge i sengen hele dagen og formodede, at jeg nok havde 2.dags tømmermænd. 

Jeg skriver til dig fordi, at jeg aldrig har oplevet lign. Efter brug af stoffer og min egen reaktion skræmte mig virkelig. Episoden er nu 6 dage siden og min mave har opført sig unormalt lige siden og jeg kan ikke holde noget som helst indebords.

På 4. Dagen, havde jeg hyppige toiletbesøg hele dagen og mavekramper. Sidst på eftermiddagen fik jeg en stikken, i venstre side af mit bryst kortvarig og fik en varm pande. Om aftenen blev jeg igen dårlig og måtte ud og kaste op. 

På 5. Dagen følte jeg mig egentlig helt frisk, men fik samme stikken i brystett ved middagstid. Det stoppede hurtig, så jeg tænkte ikke mere over det. Igen fik jeg det dårlig efter min aftensmad, og kunne ikke holde det i mig. Har sådan set, ikke haft fast afføring i 6 dage. Bliver dårlig i maven efter hvert måltid og har allerede tabt mig lidt over 1 kg... 

Idag føler jeg mig helt frisk, men døjer stadig med maven. Mit spørgsmål til dig, lyder således på; om jeg mon har fået serotonin forgiftning? Ligeledes om det er nødvendigt at jeg søger læge, eller om det er noget der går over sig selv? Jeg har udelukkende ladet være med at søge læge, da jeg finder situationens grundlag for det, ekstremt flovt. Episoden på 2. Dagen skræmte mig virkelig. Så meget, at jeg faktisk aldrig kommer til at tage det ene eller det andet, nogensinde igen. Beklager den lange smøre. 

Vh. Den spørgende 

 

Svar: 

Hej
Jeg håber at du har fået det bedre.
Det lyder som om du selv har stillet den rigtige diagnose. Serotonergt syndrom eller serotoninforgiftning som du kalder det er en reaktion på at du har taget MDMA som udløser en masse serotonin i kroppen.

Kokain udløser også serotonin og de to stoffer har givet dig en overdosis og som blandt andet består i kraftig udløsning af serotonin. Du har heldigvis kun haft en mild reaktion selvom det har været meget ubehageligt for dig for den alvorlige serotoninforgiftning kan medføre at man skal i intensiv behandling og risikerer at dø af den. Symptomer fra maven er almindeligt sammen med uro, rysten forhøjet temperatur, svedtendens og risiko for kramper.

I milde tilfælde må man blot vente på at det går over og sørge for at leve så regelmæssigt som muligt. Det er en rigtigt god ide at du holder dig helt væk fra stimulanser som kokain og MDMA for der er risiko for at du udløser samme reaktion igen.

Mange hilsner
Henrik  

Henriks billede

Besvaret af: Henrik Thiesen