Pige / kvinde20 år
Efter min kæreste slog op med mig, er jeg begyndt at tage MDMA i krystalform og har gjort det to gange indtil nu, og jeg har tænkt mig at blive ved med mindst tre ugers pause mellem hver rus. Pausen er for at undgå at blive tolerent eller afhængig. Er tre ugers pause nok for at undgå tolerens? Jeg havde fem ugers pause fra min første til min anden gang, og jeg har ikke oplevet den berygtede MDMA nedtur efter et rus. Jeg har bare været almindeligt ked af det grundet bruddet, men dette har intet med MDMA at gøre. Kan jeg tolke det som, at jeg er en af de heldige der ikke får den nedtur? Og hvis ikke, hvad kan man så gøre for at hindre/formindske en sådan nedtur? Vil det hjælpe at tage HT-5 før, under eller efter rusen? Jeg er også begyndt at løbe et par gange om ugen for at udløse serotonin. Det har jeg gjort i lidt over en måned nu, og det har haft en posetiv effekt på humøret. Gør det en forskel i forhold til min risiko for at få nedtur efter en MDMA rus? Jeg tager til dagligt methylphenidat i 10 mg. enkelttabletter, og det har jeg næsten gjort i et år uden at have Adhd. I starten blev jeg euforisk for derefter at få en nedtur, hvor jeg følte mig depressiv. Nu blir jeg ikke decideret euforisk mere, men bare mere optimistisk og glad, hvilket er tiltrængt for tiden. Jeg oplever også sjældent nedtur af disse piller. Hvor mange af disse tabletter jeg tager i løbet af en dag varierer fra 0-6 og jeg har Ca 1,5 times mellemrum. Kan det have en indvirken på, hvordan min hjerne reagerer på MDMA? Når jeg har taget MDMA har jeg følt mig forelsket i de drenge/mænd der var tilstede, mens jeg tog det. Disse mænd/drenge var jeg også en smule interesseret i både før og efter rusen, men langt fra decideret forelsket. Vil jeg under et trip også kunne opleve en forelskelsesfølelse overfor en mænd, som jeg i ædru tilstand ikke har mere end venskabelig interesse i? Jeg ved godt det lyder underligt, men jeg har simpelthen sådan lyst til at blive vild med den her mand for han er virkelig sød. Vil jeg kunne opnå det, måske bare midlertidigt, I en MDMA rus? Jeg beklager, det blev lidt langt og rodet. Jeg er bare virkelig i mangel på information. På forhånd mange tak! 🙂

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære ”unge kvinde”
Tak for dit brev. Det er bare helt i orden med mange spørgsmål og lange breve. Jeg skal først fortælle dig, at jeg ikke er læge, men terapeut med erfaring og viden om rusmidler/medicin og de mekanismer der gør at mennesker vælger ”kemi” til at regulere sig med. Jeg har dog sendt svaret til vores læge Henrik og han har nikket OK til det. Det håber jeg er i orden, ellers må du skrive igen.
Jeg skal forsøge at svare på dine spørgsmål nogenlunde kronologisk og til sidst konkludere lidt på det samlet set. Jeg har sog samlet alt om MD/MA under et.
Jeg vil gerne sige noget om MDMAs effekter. Hvis du vælger fortsat at tage det – er det absolut en god ide at holde lange pauser. Om 3 uger lige er den magiske pause, er svært at svare på, fordi der er flere ting i spil her. Der er helt konkret de kemiske processer i hjernen, som bevirker rusen og som betyder at man snyder sin hjerne til at opleve noget der ikke er helt virkeligt. Det at påvirke hjernens naturlige signalstoffer, er at blande sig i vældig fine mekanismer, som selv læger er meget varsom med, fordi det kan være svært at forudsige hvad der kommer til at ske. Altså hvor det enkelte menneske reagerer på det. På den sociale side, hvor man normalt bruger sine sanser og sine erfaringer til at vurdere og mærke om der er god kemi (undskyld udtrykket J) mellem to mennesker, kan man sige at dømmekraften vil være noget svækket. Man kan komme til at forveksle rusens oplevelse af kærlige følelser, med forelskelse.
Det andet om MDMA er at der ikke er en varedeklaration på stoffet. Det betyder at du ikke kender styrken på det. Helt konkret med MDMA, er der også det særlige, at der ikke er langt fra effekt/rus til risiko for overdosis. Det er derfor vi desværre har set dødfald hvor MDMA har været den direkte årsag.
Der er altid bivirkninger og der er altid en nedtur – man oplever det bare forskelligt fordi vi er forskellige mennesker – vi har forskellig robusthed og følsomhed, så nogen oplever bivirkninger tidligere end andre.
Jeg går ud fra, at det du kalder HT-5 er en type kosttilskud man kan købe på nettet. Jeg har undersøgt hvad der findes af dokumenteret viden på det og der findes kun meget tvivlsomme resultater om positive effekter. Du kan nok ikke helt regne med producentens anbefalinger, så det er en god ide at søge mere viden i kritiske kilder.
Det med at løbe en tur og gøre det regelmæssigt, er til gengæld veldokumenteret som positivt og uden bivirkninger (hvis man ser bort fra skader J) og er en måde at bruge kroppens eget og naturlige system på. Jeg tænker at motion/løbeture har en gavnlig effekt på din generelle trivsel, fysisk som psykisk.
Med hensyn til daglig indtag af medicin methylphenidat, som ikke er lægeordineret er godt nok en skidt ide´ og det lyder som om du her har udviklet tolerens. Det at tage medicin dagligt, har selvfølgelig en indvirkning på hjernens funktioner og når man så tillige blander med andre stoffer – ja, så kan det hele gå hen og blive noget uforudsigeligt. Vi vil faktisk fraråde dig at fortsætte med den medicin uden at konsultere en læge.
Jeg forstår at du har forstået den del om at blande stoffer og uforudsigelighed og at det måske også er derfor du søger svar hos en læge. Det er bare helt umuligt for os at give dig konkret vejledning her – vi vil igen anbefale dig at få en konsultation hos egen læge ellers måske endnu bedre en læge der arbejder i et Rusmiddelcenter.
Jeg synes bestemt ikke, det lyder underligt at der er en du har lyst til at blive vild med, fordi han virker sød. Ham skal du da se mere til, for at finde ud af om det er gengældt. Er det ikke sådan man bliver forelsket – at man bliver set, hørt, forstået og mødt med anerkendelse og respekt. Jeg synes du skal tage chancen og mødes med ham nogle gange uden at tage stoffer og se hvordan det udvikler sig. Held og lykke med det!
Til sidst har jeg lyst til at sige lidt om det generelt at løse problemer med stoffer eller medicin. Når man tyr til denne hurtige løsning, påfører man sig utvivlsom nye problemer og man får ikke udviklet kompetencer til at løse sine udfordringer på en mere konstruktiv måde. Jeg har vedhæftet en lille illustration til dig, håber det giver mening for dig. Du er meget velkommen til at skrive igen med kommentar eller andet.
Mange kærlige hilsner fra Henrik og Lone
""