Spørgsmål:

Imolope afhængig

Dato: 08.01.2021

Køn: 

Pige/Kvinde

Alder: 

18år

Hej, jeg er en pige på 18 år, og har haft en problem med afhængighed af imolope( stoppende piller.)

Jeg har været det jeg vil kalde afhængig af det, i over 2 måneder, hvor jeg har taget omkring ca 8 piller om ugen ( 2 af gangen). det startede med at jeg har IBS, og kæmper meget med det, og har taget dem af den grund. Kunne mærke min krop vænnede sig til dem, så hvis jeg ikke tog dem så fik jeg dårlig mave( tynd mave)og blev syg, og jeg gik fra at kunne gå 4 dage før jeg fik dårlig mave og blev nød til at tage dem, til kun 1-2 dage. Det skal siges at jeg har vildsom angst og at få det dårligt, og at det er derfor det hele er startet. har i den sidste 2-3 måneder hvor jeg har taget dem haft det mere generelt mere dårligt. Jeg prøvede 2 gange at stoppe, med det holdte kun i 3-4 dage. men nu har jeg fået nok, og har ikke taget dem i 8 dage. kan allerede mærker jeg er gladere.

Men nu kommer min egentlige spørgsmål: nu på ottende dag har jeg det stadig ikke godt, Så hvor lang tid kommer jeg fysisk til at have det dårligt ( mest dårlig mave ) efterfølgende? 

Har aldrig hørt om nogen med det her før, andre har heller ikke, ved derfor godt at det er en lidt speciel afhængighed.

 

Svar: 

Hej
Loperamid er et morfinlignende stof som virker på de nerver som styrer tarmmotorikken, altså hvor meget tarmene bevæger sig og hvor hurtigt indhold løber igennem tarmen.

Grunden til det du kalder afhængighed er nok at tarmens nerver tilvænner sig stoffet og at der så en overgang vil være kraftige tarmbevægelser igen. Men den slags ting plejer at normalt at rette sig igen efter 1-2 uger når man holder op med stoffet.
Loperamid bliver ikke optaget i blodet og når heller ikke frem til hjernen.

Hvis det bliver ved skal du måske have set nærmere på hvad der er galt med din mave og eventuelt ændre på kosten.
 
Hilsen
Henrik  

Henriks billede

Besvaret af: Henrik Thiesen