Spørgsmål:

Hvad skete der?

Dato: 27.09.2019

Køn: 

Pige/Kvinde

Alder: 

17år

Hejsa.

Jeg har en oplevelse, som jeg rigtigt gerne vii have svar på hvad var.

Jeg startede for cirka to måneder siden med at tage amfetamin, næsten hver dag i cirka 2-3 uger. Jeg stoppede så for en kort periode, men da jeg så tog det her den anden dag (i går) igen, var der noget anderledes. Jeg tog det cirka kl. 11.00 om formiddagen og lidt mere igen kl. 12.00 cirka. Rusen var herefter ret voldsom, altså på den gode måde vel. Da klokken så er cirka 15.00 stykker, bliver jeg pumpet med energi, og alting går meget hurtigt, og jeg får ordnet en masse ting. Lidt efter det, begynder jeg lige pludselig at få voldsomme tvangstanker og OCD. Jeg har altid haft tvangstanker, men her gik det altså HELT amok. Tvangstankerne aftager, så lidt efter lidt, men så ved 18.00 tiden, begynder det meget mærkelige. Jeg får lige pludselig en ret voldsom hovedpine og også kvalme. Mit syn begynder at sløre lidt, jeg bliver svimmel og lidt forvirret. Jeg går selvfølgelig ind på nettet og søger på forgiftning, overdosis osv. Jeg bliver herefter rimelig bange, fordi alle symptomerne passer på mig (Jeg læste at man kan få kraftige tvangstanker lige inden en forgiftning, hvilket gjorde mig meget bange) I løbet af aften går mine symptomer sådan set næsten væk, havde dog stadig svært ved at sove, og havde hjertebanken. Så mit spørgsmål er: Hvad skete der for mig? Var det symptomer på en måske kommende hjerneblødning eller blodprop? Eller var det simpelthen bare fordi at jeg ikke havde gjort det i noget tid, og min krop så fik et slags chok? Jeg tog nogenlunde den samme mængde som jeg plejede at gøre, måske en lille bitte smule mere. Jeg er meget nysgerrig på hvad der foregik og tænker på om det måske var en slags advarsel fra min krop af?

Håber på at du/I kan hjælpe mig med at finde ud af, hvad der skete

 

VH 

Svar: 

Hej

Du har lavet et klassisk ”forsøg” med dig selv som forsøgskanin.
Når man indtager et stof inklusive alkohol, registrerer hjernen en effekt og en adfærd så du mærker den stimulerende effekt men tilvænner dig også til stoffet.

Når du så holder pause mister du tilvænningen til amfetamin men din hjerne har ikke glemt amfetamin så den vil reagere kraftigt på det når du tager det igen. Hvis du så har taget den mængde som du tog tidligere vil du få en kraftig reaktion – som i dette tilfælde inkluderede en mindre stofpsykose. Det er en reaktion som bliver kaldt kindling og som betyder at du har et nervesystem som er ”parat” til at modtage amfetamin og reagere med en kraftigere reaktion end tidligere.

Du kan også se på det som at du har fået en advarsel om en sårbarhed hos dig selv og at risikoen for at du udvikler en psykose hvis du tager amfetamin igen er betydeligt større.

Hilsen
Henrik 

Henriks billede

Besvaret af: Henrik Thiesen