Pige / kvinde28 år
Hej, Min kæreste kæmper med et misbrug med kokain og jeg synes nogen gang at han ser påvirket ud grundet at han får store pupiller og bliver nervøs over at det er et tilbagefald. Kan det vare at han får det en gang imellem bare fordi han har taget det i mange år på trods af han ikke er påvirket lige nu?

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Hej  kæreste
Det er et vanskeligt spørgsmål du stiller, men jeg skal prøve sige noget ud fra det du her skriver.
Begrebet ”tilbagefald” plejer at betyde at man har taget stoffer – at man er faldet tilbage i de gamle mønstre. I behandler-verdenen bruger vi tilbagefald til at blive nysgerrig hvad der skete og hvad man kan lære af det, så man på den måde bliver bedre til at lægge misbruget bag sig og bedre til at håndtere triggere til misbrug.
Når du beskriver at han nogle gange ser påvirket ud, har store pupiller og selv bliver nervøs, så tænker jeg at du skal stole på det du ser. Jeg har aldrig oplevet at man kommer til at se påvirket ud, hvis man ikke er det.
Det lyder som om din kæreste heller ikke forstår hvad der skeer, så det kan være en ide´ at I sammen, tager kontakt til det lokale Rusmiddelcenter og får en snak om det.
Håber du kan bruge det til noget.
Bedste hilsner Lone