Dreng / mand18 år
hejsa hvad er den bedste måde til at stoppe med kokain? vil ikke sige jeg er afhængig af det med når jeg keder mig får jeg bare lyst til det

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Hej
Kokain er et de stoffer man hurtigt bliver afhængig af. Det gør man bl.a. fordi rusen kommer lynhurtigt efter indtag. Det er også det stof hvor afhængigheden viser sig hver 14 dag eller hver weekend og man kan derved snydes til at tro at man har styr på det.  Der er mange bivirkninger forbundet med kokain-brug. Flere af dem viser sig dog først rigtig efter et stykke tid og da kan det være uoprettelige skader.
Der er derfor mange gode grunde til at stoppe brugen af kokain. Den bedste måde at stoppe kokainmisbrug på, er i starten at lave så lange intervaller som mulig, altså f.eks. springe fest-weekender over og i stedet finde på andre gode ting at lave, så du ikke keder dig. Og du skal beslutte dig for, at der  er noget andet du HELLERE vil. Du skal beslutte dig for at penge og bivirkninger/skader ikke er rusen værd. Arbejdet foregår med andre ord “mellem ørene”.
Du kan evt. downloade den app der hedder “I Am Sober”. Ved hjælp af den, kan du holde øje med hvor lang tid du er clean.
Desuden kan jeg anbefale at tage kontakt til det lokale Rusmiddelcenter. Jeg tænker at de vil kunne tilbyde dig støttende samtaler.
Held og lykke med det!
Bedste hilsner Lone