Jeg skrev også opslaget "stoffer. bløde og hårde" Jeg har 3 ældre brødre og en storesøster. Jeg ved ikke med min ældste bror men mine 2 andre brødre har prøvet at tage stoffer før, den yngste af mine brødre har nogen venner som jeg er begyndt at hænge mere ud med han er og de kan rigtig godt lide mig (dem der sniffer kokain) Min mellemste storebror har været hash afhængig så længe jeg kan huske, ihvertfald siden jeg var 2-3-4 år gammel. Han er gået hen og blevet skizofren og grænsepsykopat. Han har flere gange truet sin mor og min far (vi har alle sammen samme far men ikke samme mor) med at han ville slå dem ihjel, han har også været indlagt på Risskov flere gange men er altid stukket af igen. Nu er vi blevet forbudt at se ham og selvom folk siger at han klarer det bedre så ved jeg hvad brugen af hash gennem flere årtier gør ved én, han bliver ALDRIG normal igen, og jeg ved vi har mistet ham. Det er hårdt for en teenage pige som altid har set op til sin storebror, været stolt af ham og elsket ham højere end noget andet, at se ham slå sig selv langsomt ihjel. Mit største ønske er at se ham igen, bare én sidste gang. Er begyndt at havde mareridt om at han vil slå mig ihjel og det skræmmer mig jo selvfølgelig men jeg savner ham så meget og selvom jeg siger at jeg aldrig tænker på ham og at jeg er ligeglad med ham, så vågner jeg ofte med tårer ned ad kinderne og en våd pude pga. de mareridt. Det sidste jeg havde, der forsøgte han at slå mig og en veninde ihjel mens mine forældre var nede og købe ind, så rejste jeg mig op, kiggede ham i øjnene og sagde roligt "Jeg elsker dig storebror, er der noget jeg skal hente til dig inden du slår mig ihjel? du ved jeg vil gøre alt for dig og jeg elsker dig så højt og jeg forstår godt du må gøre det her" jeg blev ved med at spørge om der var noget jeg skulle hente til ham. Han blev helt forvirret og så bange og rigtig trist ud, og så vågnede jeg. Har ikke set ham siden min konfirmation for snart 2 år siden, jeg vil vædde på at han enten har tabt sig meget, eller har taget meget på og så ser han sikkert lidt slidt ud (han er nok 23 nu, har glemt alt, hans udseende og hans alder, husker kun hans venlige store mørke øjne) jeg ved ikke hvad jeg skal gøre..

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej igen
Det virker til at du har en del dårlige oplevelser ifm din storbrødre og familie.
”Hvad skal du gør?” er i den sammenhæng et større spørgsmål end det man kan besvare via en brevkasse. Så, jeg vil opfordre dig kraftigt til at søge hjælp hos ”rigtige” mennesker. Prøv f.eks at snakke med studievejlederen eller psykologen på din skole. Du kan også prøve at få hjælp via din kommune. De har sikkert noget for unge som har det dårligt, eller kan du også snakke med din læge om det.
Ift nogle begrænsede spørgsmål du stiller så:
Du skriver at din bror aldrig bliver normal igen. Jeg vil ikke give dig falske forhåbninger, men man kan aldrig sige aldrig ift menneskers udviklingsmuligheder. Jeg har set folk som var meget langt ud på stoffer blive helt normalt igen efter et stykke tid.
Du skriver også at du siger at du er ligeglad med ham selv om det ikke er rigtigt. Det synes jeg er en meget dårlig ide. Hvis du tænker og bekymrer dig for ham, hvorfor skal du skjule eller benægte det?
Endeligt skriver du at du sidste så ham for 2 år siden, men at du ikke kan huske hvordan han ser ud…det synes jeg er meget mærkeligt. Hvis det virkelig passer betyder det enten at du har virkelig taget for mange stoffer…ellers at de oplevelser du har haft ifm ham er så stærke at du har fået en slags black-out.
Held og lykke med at finde ”rigtig” hjælp. Hvis du er i tvivl ift hvor du skal henvende dig, skriv igen.
God weekend
Eric