Hej …
Jeg har brug for hjælp en af mine bekendte veninder. ryger rigtig meget hash, i starten var det ingenting men er nu gået hen og blevet et must for hende hverdag. hun ved godt selv at hun er afhægig men kan ikke stoppe og det erlige meget hvad jeg siger eller gør føler jeg det som værende forkert. jeg vil på ingen måde virke som en forældre eller noget men hun er ikke sig selv mere. samtidig lukker hun sig mere og mere ud af venne gruppen, omtaler sig selv meget negativt, og sover ikke om natten alle tingene som tyder på en afhængighed. som tingene ser ud nu har hun ikke viljen til at stoppe for at få det bedre. og jeg har derfor brug for hjælp, til hvad jeg skal gøre idet ejg gerne forsat vil have den veninde jeg lærte at kende.
mvh iben

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej Iben
Du må undskylde at det tog mig så lang tid at besvare din mail, men så mange andre er jeg blevet ramt af juletravlhed (og også juleferie) i december.
Jeg kan godt forstå at du er bekymret for din veninde, og jeg synes at det er rigtig godt at du ønsker at hjælpe hende.
Spørgsmål er så hvordan?
Du har ret i at du ikke skal virke som en bekymret forælder idet det plejer meget sjældent at hjælpe.
Din veninde ryger åbenbart meget hash…men jeg vil gøre opmærksom på at de 3 symptomer du nævner som tegne på afhængighed ligner for mig at se mere symptomer på en depression. Derfor må du være opmærksom på hvad hendes største problem er inden du gå videre med dit ønske om at hjælpe hende.
Hvis hun f.eks er især deprimeret, vil det være en god ide at få hende til at opsøge sin læge og blive behandlet for det.
Omvendt, hvis hendes største problem er hashen, så vil det være mere relevant at hun opsøger hjælp i et misbrugscenter. I den sammenhæng kan du hjælpe hende ved at finde ud af hvor det nærmeste misbrugscenter ligger og undersøge hvilke tilbud de har for folk der ryger hash, om man kan kom der anonymt o.s.v.
Du kan også opfordre din veninde til at søge informationer og hjælp på nettet f.eks på en af de følgende hjemmesider: www.smash.dk eller www.knowcannabis.org.uk
Mht det du faktisk kan gøre, så synes jeg at det bedste er at du ikke fokuserer alt for meget på hendes hashforbrug, og at du i stedet for hjælper hende til at forblive den søde veninde du holder af. Det bedste du kan gøre i den sammenhæng er at støtte hende og vise hende så meget venlighed og forståelse som du kan. Du kan f.eks. invitere hende til at gøre de ting I to plejede at hygge jer med, og hjælpe hende på den måde at genopleve ting som hun godt kan lide.
Og så, til sidst, vil jeg gerne understrege at man begynder ikke at ryge meget hash uden en grund. Din veninde har det sandsynligvis dårligt over noget. Prøv at finde ud af hvad det kan være. Lad være med at tvinge hende til at snakke om det…men omvendt, åbne op for at du gerne vil høre hvis hun ønsker at snakke om det.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig lidt.
Skriv igen hvis du er i tvivl.
Mvh
Eric