Dreng / mand15 år
Hej, jeg er en 15 årig dreng, som sammen med en af mine venner besluttede os for, at vi skulle da prøve at ryge en joint. Vi køber så ca. ét gram (skunk), ruller det i to joints, og ryger så dem. Det går fint, vi har det fedt, og vi gør det så 4-5 gange med ca. én uges mellerum.
Det jeg vil frem til er, at jeg begyndte at vågne om natten, helt lam, jeg kunne ikke bevæge mig eller gøre noget. Efter ca. fem minutter med det, vågner jeg op og føler, at der er en eller anden på mit værelse. Jeg ryster, hypervintilerer og kan slet ikke tage mig sammen. Jeg er helt i panik over ingentin.
Ville bare høre om det kunne have noget med, at jeg har røget hash at gøre.

Svar fra Rusmiddel-ekspert Helle Cold Larsen
Hej
Tak for dit spørgsmål, det er rigtigt godt du skriver til os og jeg kan godt forstå at du går og tænker over de ting du har og måske stadig oplever.
Det lyder ubehageligt det du beskriver. Den måde du vågner om natten på, hvor du føler dig lam i kroppen og har en fornemmelse af, at der er nogen i rummet hos dig.
Du spørger om det kan have noget at gøre med at du har røget hash/ skunk. Det kan det godt. Det er svært at sige med sikkerhed, men det kan godt have en sammenhæng. Det lyder som om du ikke har oplevet det før, at det er kommet efter du er begyndt at ryge hash. Det er rigtigt godt du er opmærksom på, hvad der sker med dig, hvad du oplever af forandringer når du ryger hash.
Jeg tænker på om du har talt med dine forældre om det? Jeg ved godt det kan være voldsomt at tænke på, at man skal fortælle sine forældre at man har røget hash, men jeg synes bare det du beskriver lyder meget ubehageligt for dig og jeg tænker det påvirker dig negativt og derfor synes jeg du kunne overveje at dele det med dine forældre. Du skal beskrive for dem, at du har de her dårlige oplevelser, så det er det i får fokus på i jeres snak og ikke kun det her med, at du har røget hash.
Mon du oplever at du er stresset for tiden, at du er presset og ikke har energi og overskud?  Hvis man er inde i en presset periode kan man også opleve de ting du beskriver.
Du skal holde øje med dig selv, om du bliver ved med at få de her ubehagelige oplevelser. Om du gentagende gange vågner om natten og føler panik. Gør du det, synes jeg du skal tale med nogen om det- gerne dine forældre, hvis du kan overskue det- eller evt. din læge.
Her på siden netstof.dk kan du klikke ind op " leksikon" i bjælken øverst. Her kan du læse mere om hash og bivirkningerne ved at ryge hash. Prøv at gå ind og læs lidt mere her, måske du finder noget information du kan bruge.
Og så synes jeg du skal overveje om du skal blive ved med at ryge hash/ skunk. Det lyder ikke som om det gør noget godt for dig.
Pas på dig selv, Helle.