Dreng / mand
Heysa Netstof.dk
Jeg er en ung fyr på 25 år som er bosat i Slagelse.
Jeg har kæmpet i ca. 5-7 år med at få diagnose på mit damp, og for et par måneder siden fik jeg endelig min diagnose på ADHD, pga. min mor måtte betale et privat hospital med psykiatere (sirculus i roskilde) til at stille min diagnose.
Jeg blev derefter henvist til Distriktspsykiatrien i Slagelse hvor jeg skal have min 2. samtale her snart, og er pt. på et test forløb med ritalin 10mg for at se om hvordan jeg reagere ud fra dette medicin.
Og min psykiater mener ikke jeg har ADHD, men ADD.
Jeg har for nogle år tilbage haft en stor depression som tog 1½ år at komme igennem, og har efter denne her periode haft et arbejde i KBH i et callcenter hvor jeg arbejdede i 1½ år, hvor jeg endte med at få stress, og gik ned med stress, og til sidst blev fyret pga. 120 sygedage.
Det var lidt om min baggrund.
Her kommer mit spørgsmål/problem:
Jeg har en trang til at ryge hash, men også drikke alkohol, og årsagen til det, er at jeg har 'mylderhjerne' og min tanke er at hvis jeg ryger hash eller drikker alkohol at min mylderhjerne holder op, i en lille periode (i mens jeg har min rus), at jeg på den måde kan slappe af i hoved, og i en lille stykke tid ikke have mylderhjerne da dette går mig meget på, at jeg tænker 24/7.
Og grunden til at jeg spørger jer, er for at få en anden persons ord/mening om dette.
Mit spørgsmål lyder, om hashen ville hjælpe mig med at undgå at have mylderhjerne.
– Men også om min ritalin "fremprovokere" min lyst til hash, da jeg normalt ikke går rundt med den tanke at ville ryge hash.
Jeg har prøvet at ryge hash før, men i løbet af de sidste 5 år er det blevet til ca. 3-5 gange – så det er ikke fordi jeg er stor ryger eller ligne.
Håber i kan hjælpe mig.
MVH.
Morten

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej Morten
Det et enormt skarp og spændende spørgsmål du stiller.
Desværre kan jeg ikke komme med så skarp et svar.
Det jeg kan fortælle dig er at Jeg har aldrig hørt nogen som var på Ritalin fortælle mig at han/hun havde fået lyst til hash i den sammenhæng. Men jeg vil ikke udelukke at det kan opstå.
På samme måde vil jeg slet ikke udelukke (næsten det omvendt) at hash eller alkohol kan reducere ens ”myldretanker”.
Det vigtigste i det jeg kan skrive lige nu er at ADHD er et forholdsvis ny diagnose som er meget på mode, og det betyder at den ofte ikke bliver stillet med en stor præcision. Mange af ADHD (eller ADD) symptomer er fælles med hele andre psykiske problemer såsom mani, borderline, depression, m.m….og så har personer som har ADHD/ADD en større risiko for at have en anden psykisk diagnose/problem. Alt det gør diagnosticering af ADHD ret besværlig. Så jeg kan godt forstå at de læge du har mødt har været tilbageholdende til at give dig diagnosen.
Nu for at vende tilbage til dit spørgsmål. Ud fra det du skriver kan svaret kunne være ”JA”. Hashen hjælper dig med at reducere dine tanker og dermed kan du regne med at den vil – i et stykke tid i hvert fald- blive ved med at have den virkning. MEN…det betyder slet ikke at jeg anbefaler dig til at begynde at ryge. Risikoen for at hashen mister sin virkning samtidigt med at du bliver afhængig(d.v.s at du ender med få dit problem tilbage plus et nyt ekstra et) er for stor til at kunne betragte den vej som fornuftig. Det bedste du kan gøre i først omgang er at snakke med din læge/psykiater og bede om at prøve at reguler på din Ritalin samt at se om der findes støtte medicin der kunne hjælpe dig.
Jeg prøver at snakke med kolleger som ved mere end mig om ADHD og Ritalin og vender tilbage hvis jeg får noget interessant at vide.
Og så er du i øvrigt velkommen til at komme og få en snakke med mig på Misbrugscentret i Slagelse hvis du har lyst til at få et mere grundig svar.
God jul og godt nytår.
Eric
""