Dreng / mand
hej jeg er en dreng på 20 år, har røget hash i 6 år, kriminaliteten har været en del af mit live, og har taget en del stoffer, men nu har jeg fået nok, vil gerne stoppe, men det ret sværet, jeg havde været rent i 3 måned, men til en fest begyndt jeg igen, vil virkelig gerne komme ud af det liv jeg har nu, vil virkelig droppe det hele, men har bruge for hjælp. plzz hjælp mig hvad skal jeg gør
Skrevet af: Mahmudi

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej Mahmudi
Der er forskellige måder at holde op at tage stoffer:
Man kan ligesom dig, bare stoppe af sig selv. Mange gør det…og det er meget almindeligt at man falder i nogle gange, og at det tager mere end et forsøg for at kunne stoppe helt. Så, hvis du gør det på den måde (og du er åbenbart god til det), skal du ikke tage det for tungt hvis du falder i. Hvis det sker, det vigtigste er at du ikke tager det som et totalt nederlag og tænke ”nu kan det være lige meget. Jeg er åbenbart ikke stærk nok ” og så bare ryge uhæmmet igen. Det man skal i stedet for er at prøve at stoppe hurtigt igen og lære af det som fik dig til at ryge igen.
Hvis det var fordi du var til en fest hvor der var mange som røg, så prøv i fremtiden at undgå den slags fester, eller finde en måde at tackle den slags situationer.
Når du har været hashfri et stykke tid, skal du være opmærksom på at du kan komme til at tænke ”nu har jeg været rent i (f.eks) 6 måneder, så kan jeg godt ryge et joint uden problemer”…og det er også rigtigt… men desværre meget tit fører det et joint, til et andet et, og lige pludseligt opdager man t man ryger ligeså meget som før…så, pas godt på det ”bare i aften” joint.
Hvis du kan lidt engelsk, kan du også få hjælp med et selvhjælpsprogram på hjemmesiden www.knowcannabis.org.uk/selfhelp.htm
Endeligt kan du søge hjælp på dit lokale misbrugscenter.
Til sidst vil jeg gerne skrive at hvis du er begyndt at ryge da du var 14 år samt at du har været en del kriminel, så virker det på mig at bare at stoppe med at ryge er en god, men måske ikke tilstrækkelig løsning. Der er sandsynligvis andre ting som ikke har fungeret optimalt i dit liv, og som du muligvis kunne få gavn at blive hjulpet til at lave om.
Jeg håber at mit svar kunne hjælpe dig lidt.
Skriv igen hvis du er i tvivl.
God weekend
Eric